21 december 2010

Bäst vid 38?


Har ju snott en lista med bloggtips ska jag väl skriva också. Men det är svårt...

Turen har kommit till "Rebelliska saker jag gjorde i tonåren" och "Festivaler jag varit på". Jag var nog ingen rebell. Jag hade temperament och både skällde och grät, smällde i dörrar och låste in mig på toaletten. Men något riktigt rebelliskt gjorde jag inte. Däremot en del smågalet, som säkert var knäppare då än nu. Jag har inte heller varit på några riktiga festivaler.

Därför hoppar jag direkt på nästa. "Det bästa med att vara i den ålder du är nu."

Det första är ju ganska uppenbart och ett vanligt svar, jag vet bättre vem jag är nu än då jag var 21. Jag är säkrare på mig själv. Har mer erfarenhet och mer i bagaget på alla sätt.

Men en lite roligare sak som slog mig häromdagen är att jag nu börjar vara så pass gammal så jag inte förväntas vara snygg längre :) När man närmar sig 40 gör det inget om det finns rynkor och "oslät hud". Men faktiskt tror jag att jag på sätt och vis mår bättre nu än då jag var 20+ Då kunde det gå flera dar mellan motionstillfällena. Nu går jag i alla fall på promenader dagligen och på gym ganska regelbundet. Och det är kanske delvis för att jag är i den ålder jag är. För jag märker nu så tydligt att jag behöver röra på mig.

Jag upplevde inte att jag mådde dåligt av att inte röra på mig då jag var yngre, men min kropp kanske inte mådde bra ändå. Och ännu en grej: att jag nu väger 10 (och ibland t o m 15) kg mindre nu än då jag var 20 gör ju inte saken sämre.

På bilden: Cameron Diaz, årsbarn med mig. Vi spelar ju inte riktigt i samma liga vad gäller utseendet. Inte något annat heller för den delen. Men jag tycker om det avslappnade sättet hon poserar på bilden.

Inga kommentarer: