25 oktober 2014

Äppelkaka och morotsmuffins för barn och alla andra

Det uppstod ett bakningsbehov. I måndags var mina föräldrar här och medförde en hembakad äppelkaka till kaffet. Det råkade sig så att Noa skulle äta samtidigt. Jo, tjosan! Han såg nog vad som var godare....

Jag smugglade ner två bitar hembakt bröd (som han annars brukar gilla) i kakformen och gav en sån till honom. Han bevärdigade den inte med en blick utan fortsatte peka. Jag gav en brödbit till och samma sak hände. Sen gav jag honom en liten minibit äppelkaka och han sken upp direkt och proppade in biten i munnen. Hur kunde han se skillnad så direkt på lite ljusgul och svagt brödbeige? Så stor färgskillnad var det inte. Han har ju knappt ätit kaka förr?! Man tycker ju att han skulle ha tagit emot brödet, tittat och kanske smakat innan han förkastade det.

Nåja, eftersom vi har en massa äpplen ännu tänkte jag att det är väl lika bra att baka en egen kaka till honom och fylla frysen.

Hittade ett recept hos Mejas mat, har testat flera av hennes barnrecept förr. När jag smakade på smeten tänkte jag att det var minsann ingen höjdare men hoppades att Noa skulle gilla, han som inte är van med socker. Kakan blev i alla fall väldigt lik mommos. Men när jag smakade på kakan tyckte jag också den var helt okej. Kanske inte om man förväntar sig kaka, den smakade mer som scones. Men som nåt smått tilltugg till kaffet utan det onyttiga sockret är den helt okej.


Jag gjorde dubbel sats och vispade 4 ägg och blandade i 150 g smält smör, 2 dl mjölk, 7 dl vetemjöl, och 5 tsk bakpulver. Snabbt och enkelt. Det blev lagom till lasagneformen i teflon (25 x 32 cm). Skalade äpplen och skar i småbitar som jag strödde över, ganska rikligt för att ge sötma, men inte 28 hela äpplen som det stod i receptet. Men mina äpplen var ju inte små heller. Strödde över kanel och gräddade i 175 grader i 20 minuter. Funderar om jag borde ha haft högre ugnstemperatur och kortare tid, känns som om den blev lite torr utan att vara övergräddad.

Samma dag bakade jag också Mejas matmuffins med morot och päron. Jag tog äpple istället för päron annars följde jag receptet.



Skala och riv ett äpple och en morot, blanda i 3 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 0,5 dl creme fraiche, 20 g mjukt smör (jag tog mer för det var så lite kvar i paketet), 2 ägg och 1,5 dl riven ost, några drag på pepparkvarnen. Klicka ut i muffinsformar (det blev 12 st) och grädda i 200 grader i 10-12 minuter.

De här funkar både som söta och som mellanmål, väldigt bra konsistens. Jag gillade dem också! :)

Full koll på trafiken utanför fönstret! Och nej, jag äger inte min son. Tyckte bara det var lite trist att märka fotot med bloggadressen. Kanske stämpeln gör det lite tråkigare att stjäla bilden (om nån skulle vilja det)....

Inga kommentarer: