21 augusti 2011

Bästa knäckebrödet


Jag testade ett nytt knäckebrödsrecept förra veckan. Det var både lättare att göra och godare än de tidigare jag testat. Dessutom utan fiberhusk som ger en lite besk smak. Jag har aldrig bakat med sesamfrön för, helt enkelt för att jag inte haft såna hemma. Men det blev som sagt jättegott!


  • 2 dl skalade sesamfrön
  • 0,5 dl linfrön
  • 1,5 dl solrosfrön
  • 0,5 dl flagad mandel/ krossad mandel
  • 3 dl riven ost
  • 3 ägg
  • lite salt (jag tror inte jag saltade, det brukar räcka med saltet i osten)
  • en skvätt olivolja (det sägs att oljan gör brödet mer krispigt)
Blanda alla ingredienser och bred ut på en bakplåtsklädd ugnsplåt. Med återanvändningsbart teflonpapper gick det hur enkelt som helst att breda ut jämnt med sked. De tidigare bröden har haft tjockare degar. Hela plåten skall täckas. Grädda i 175 grader i ca 17 minuter, tills brödet har fått färg. (Jag tror det behövdes längre tid?) Ta plåten ur ugnen, klipp brödet i bitar, vänd upp-och-ner och lägg plåten tillbaka i ugnen. Stäng av värmen och låt knäckebrödet stå torka i ugnen på eftervärmen. NJUT!

2 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

Tror jag behöver importera sånt från Finland...

;-)

Fru Tallund sa...

Tsss, som om du inte skulle kunna baka själv?! :)