16 januari 2011

Barnens favoritbröd = Lataste brödet i stan :)


Klicka för större bild

Barnen äter gärna ljust bröd så jag har gjort en enkel variant som ändå innehåller en del fibrer och nyttigheter (frön). Det blir alldeles utmärkt utan vare sig knådning eller kladdande och fort går det. Alla ingredienser är dessutom sådan att man alltid kan ha dem hemma, dvs inga färskvaror med korta datum. Tror målet får bli en plåt i veckan.

Jag använder semlemjöl (i Finland kallar vi frallor för semlor), den sort jag har nu (Pirkka) är en blandning av vetemjöl, rågkross och havrekross. Receptet är gjort så att det blir lagom tjocka bitar på en hel plåt.

  • Blanda i en skål: 9 dl semlemjöl, 2 dl havregryn, 1,5 påse torrjäst (=1 påse + 3 tsk ur den andra påsen), 2 tsk salt, 0,5 dl linfrön, 1 dl solrosfrön, 1 dl pumpafrön, 0,5 dl fibrex (dessa frön kan man förstås variera, ta bort om man tycker det blir för mycket)
  • Lös upp 1 msk honung i 4 dl kokande vatten, lägg till ca 3 dl kallt vatten och kolla tempen. Vattnet ska vara 42 grader, vi har en digital stektermometer så det går smidigt. Fyll på med lite mer vatten så det blir lagom varmt. Man kan också känna med fingret och tänka att det ska vara lite mer än fingervarmt det har alltid funkat för mig :)
  • Rör ner vattnet lite i taget till en jämn deg
  • Det kommer troligen att behövas 1 dl mjöl till. Jag brukar tänka att degen inte ska se våt ut, men den ska ändå vara ganska lös
  • Låt jäsa 45-60 minuter
  • Rör om med samma slev som då du blandade degen. Några kraftiga tag räcker
  • Stjälp ut på bakplåtspapper på en plåt. Degen breder ut sig ganska bra. Lite grann måste man kanske trycka ut den, men med mjölade händer blir det inget kladd.
  • Sätt på ugnen, 200 grader och låt brödet jäsa på plåten.
  • Grädda tills det ser färdigt ut (såna termer hatar min Älskling), gissar på 10-15 minuter.
  • Skär i rutor som sedan klyvs. Frys genast in en del, brödet håller förstås flera dar, men är godast färskt. 

2 kommentarer:

Lille A sa...

Tack för recepten, igen en gång! Ska prova! Snabbt o enkelt låter toppen å så gott dessutom...

Fru Tallund sa...

Bra bra! Berätta sen om det blev lyckat! Senast jag lagade gjorde jag det lite grövre, med en aning rågmjöl och rågflingor.