26 mars 2011

Mandelplättar


Jag testade att göra vanliga plättar med mandelmjöl istället för vetemjöl idag. Det gick bra, de var till och med lättare att steka och vända. Konsistensen blev mera kompakt. Smaken likaså, lite mer strävt liksom. Jag åt den första med sukrin, men tog sylt på de båda andra. Där försvann ju en hel del av "nyttigheten". Nästa gång ska jag ta fram frysta osockrade bär istället.

Jag kan inte påstå att de var jättegoda, men ska jag äta plättar ska det inte vara vetemjöl i dem, det har jag konstaterat många gånger. Nu mår jag inte odelat bra, eftersom sockret i sylten gör att det kliar i halsen och näsan. Men magen mår mycket bättre än efter vetemjölsplättar. Eller snarare, den mår jättebra! :)

Receptet lånade jag av Annika Sjöö, men gjorde dubbelsats. Kan dock inte hålla med henne om att det blev "asgott". Kanske det var vispgrädden som fattades?

Det här räckte till två personer:

  • 4 ägg
  • 3 dl mandelmjöl
  • 2 dl mjölk
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
Jag smälte en klick smör också och hällde i. Sen gör man bara som vanligt. Ju mer jag tänker på det, desto mer var det iskall (men osötat) grädde som saknades.

1 kommentar:

Kamomilla sa...

Hej!
Du frågade om sprayfärg. jag brukar köpa bilfärg i billighetsvaruhuset Hong Kong. Om du bor i Sverige tippar jag att ni har liknande affärer där... Biltema har säkert! Måla många lager- låt torka emellanåt (det kräver lite tålamod) och täck över de partier du inte vill ha målade. Och kom ihåg att måla ute, och skydda dina kläder. :) Lycka till!