20 maj 2010

Lasagne utan pasta


Måste klistra in receptet på dagens mat. Både LCHF och GI enligt Svea som jag hittat det hos. Idag förändrade jag det lite genom att lägga till en burk champinjoner och några nävar fryst morot-blomkål-broccoli.


LASAGNE

1 stor squash (Zucchini)

1 tsk salt

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

olivolja eller smör

500 g nötfärs

1 burk krossade tomater

1 lagerblad

2 tsk torkad basilika och oregano

salt och svartpeppar

smör

1½ dl grädde

1 paket mozzarella


Sätt ugnen på 225 grader. Skiva squashen på längden, eller skär i stavar på tvären. Lägg skivorna/stavarna på en handduk och strö salt över för att dra ut onödig vätska. Hacka lök och vitlök och fräs i fettet någon minut. Lägg upp på ett fat. Bryn köttfärsen. Tillsätt stekt lök, krossade tomater, lagerblad och örter. Smaka av med salt och svartpeppar. Låt koka i ca. 10 minuter. Smörj en ugnsfast form med smör och lägg ett lager med squash på botten. Varva med köttfärssås, ett lager squash, köttfärssås och sist ett lager squash på toppen. Häll på grädden. Riv mozzarellan och strö över gratängen. Gratinera i ugn 20-30 minuter eller tills gratängen fått fin färg.


4 kommentarer:

Fisken Svea sa...

När jag såg bilden tänkte jag "Oj, det receptet måste jag printa ut"... Fast nu gjorde jag inte det... ;) Det ser så smaskigt ut så nu blir det nog lasagne i helgen! =)

Fru Tallund sa...

Heh! :)

Första gången jag skar squashen på längden, har antagligen inte håxat det förr... Det blev ju mindre pyssel med saltning och avtorkning då.

Men ganska vattningt blev det ändå, men spadet är ju gottttt! :)

Anonym sa...

Lagade den efter ditt recept i helgen och blev supergott =)
tack för tipset!
s.

Fru Tallund sa...

Kul att du hittade det S.! Jo, det är supergott. Mycket godare än vanlig lasagne tycker jag. Vanlig blir ganska tung med dels pastan och dels en hel del mjöl i vitsåsen.