23 november 2010

Fläsk

Idag blev det Airams fläskpannkaka, med bacon, ägg, ost, grynost (keso) och vispgrädde :) Samt det sista lilla urskrapet ur lingonsyltburken.

Det låter inte som smalmat direkt, men det är sånt här folk går ner 50 kg på... LCHF, mina damer och herrar. Det funkar inte för mig på heltid. Jag klarar inte av att tillsätta allt fett som krävs, men jag tar ett ryck då och då.

Receptet är enkelt, men det är saker som i alla fall inte jag alltid har hemma, så viss planering krävs. Jag förminskade receptet som är för tre paket bacon, därav de konstiga mängder. Två stadiga vuxna åt sig mätta på denna mängd.

Sätt ugnen på 250 grader.

Smält 33 g smör i en teflonform
Klipp två paket bacon i bitar, strö ut i formen, knaperstek i ugnen.

Under tiden rör man ihop
5 ägg
1 dl vispgrädde och
167 g grynost (keso) Enkelt med digital hushållsvåg... :)

Ta ut formen ur ugnen när baconet är knaperstekt, eller när du inte kan vänta längre
Strö ut 100 g ost i kuber (eller riven ost)
Häll på äggstanningen
Grädda tills det ser färdigt ut...

När jag köpte bacon upptäckte jag att det är bra att läsa på förpackningen. Två sorter innehöll över 3% salt, min sort hade 1,7%

Inga kommentarer: