2 november 2010

Vinterns projekt?


Jag har snart stickat klart ännu ett sockpar. Nu för tiden startar jag inga större projekt än så. En tröja till mig själv skulle jag aldrig orka sticka. Eller kanske, om jag visste att den blev bra, men jag har för många halvfärdiga eller misslyckade projekt bakom mig. I högstadiet stickade jag minst 4 tröjor till mig själv!

Jag har stickat tröjor till små syskonbarn och kompisars barn tidigare, bara för att de är så små och går snabbt. När jag var gravid första gången påbörjade jag en liten kofta, men den stannade på hälften, precis som babyn...

Igår rensade jag en gammal arvegodskista som står i hallen under trappan. Den följde med med sitt innehåll i flytten för ett år sen. Nu fick den ge plats åt vinterbyxor och annat skrymmande istället. I kistan hittade jag en massa olika garner och underade vad jag ska göra med alla. Jag trodde att jag redan skänkt bort en massa i samband med flytten. De fick i alla fall plats i ett annat skåp.

Idag hittade jag den här länken, sticka små enkla tröjor i ett stycke till nyfödda och skicka till Etiopien? Det låter ju lite långsökt, men varför inte? En hel del av garnen går nog att använda.

Här är en beskrivning på svenska:
  • Lägg upp 70 maskor
  • Sticka 2 räta, 2 aviga i 22 cm
  • Sticka rätstickning med 24 m, 2 r 2 a med mittersta 22 m, rätstickning med 24 m i 3 cm
  • Maska av de mittersta 22 maskorna och sticka rätstickning i 3+3 cm på vardera axeln
  • Sticka rätstickning 24 m, lägg upp 22 m (2 r 2a), rätstickning 24 m
  • Fortsätt så i 3 cm
  • Sticka 2 r 2 a över hela i 22 cm
  • Sy ihop sidorna, lämna öppningar för armarna
Mönstret är uppgjort enligt Novitas Nallegarn (st 3-3,5), till en tröja beräknas gå åt ca 100 g garn.

Kansk jag skulle ha som mål i höst: mindre dator, mer välgörenhet? :)

3 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

Det låter jättebra!

:-D

Lille A sa...

Fin tanke! För mej får nog välgörenhet röra sig om nåt annat än stickande... På vår "fyndresa" skickades en sockstickning runt i bussen. Finlands Marthor stickar åt alla beväringar så de får ett par lagom tills de blir civila.

Fru Tallund sa...

Ska bara göra klart några sockpar först. När jag sökte bilder på nätet såg jag att det fanns i alla möjliga garner så jag ska nog kunna bli av med en del.