9 november 2010

Fina fisken


Idag gjorde vi mat tillsammans, K och jag. Mysigt och mycket roligare än att laga själv. Det var en hel del pyssel, men inte alls svårt.

Det bjöds på laxburgare med guacamole samt cole slaw, från tidningen Topphälsa. I receptet för 4 personer stod det 4 laxfiléer, hur ser en sån ut? Vi hade en stor bit på 1,2 kg inklusive skinn. Den räckte till 8 biffar. Jag skriver hur jag gjorde, men jag följde mängder för 6 biffar. Visste ju inte på förhand hur mycket det skulle bli.

  • Mixa ca 1 kg lax i matberedare
  • Blanda med 2 ägg, 3 msk vispgrädde, 1 vitlöksklyfta (saknades tyvärr) samt salt och peppar
  • Ställ till sidan
  • Gör guacamole: Mosa 2 avokado, blanda ner saften av 1/2 citron (jag tog färdigpressad saft "på högt"), salt och peppar
  • Skär 300 g vitkål, koka i 2 minuter, spola med kallt vatten och låt rinna av. Blanda ner 4 msk majonnäs samt salt och peppar
  • Gör biffar av laxröran och stek i olivolja, 2 minuter per sida. Det gick busenkelt. Bara klicka ut en rejäl sked i pannan och platta ut. Lätta att vända och inget sönderfall :)
  • Tag rejält rågbröd, fyll med ruccola, laxbiff, guacamole och rödlök (vi hade ingen och fick ta gul lök), servera tillsammans med cole slaw
Omdöme: Gott, många olika smaker, men klent kryddat.

ps. Visste du att köpt guacamoledip på burk innehåller 1,5% avokado!?!?!! :o

Nu har jag gjort länkar i högermarginalen till alla recept. Fiskbiffen och cole slaw är ju LCHF, men inte brödet. Lämnar man bort brödet- som faktiskt inte gav nåt- är man hemma även med detta recept. :)

Inga kommentarer: