31 mars 2011

Köttfärsomelett i ugn


Ett nytt och helt underbart recept, som även passar LCHF:are. Jag hittade receptet på tasteline.com, men har förändrat det så pass mycket så jag skriver min version här.

Sätt ugnen på 200 grader. Smält en rejäl klick smör i en ugnsform medan ugnen värms.

Blanda 4 ägg, 1 dl grädde, 125 g små mozzarellabollar och oregano (1 tsk i receptet, men jag tog nog mer). Häll blandningen i formen och grädda i ugnen i 8-10 minuter.

Hacka en gul lök och två vitlöksklyftor och bryn i stekpanna. Tillsätt 400 g köttfärs och bryn tills den är genomstekt. Salta och peppra. Häll i 3 msk vatten och en liten burk tomatpuré och låt puttra tills vätskan kokat bort.

Ta ut bottnen och lägg på köttfyllningen.

Blanda 2 dl grädde, 150 g crème fraiche och 3 dl riven ost i en bunke och häll smeten över köttfärsen. Fördela halverade coctailtomater över omeletten. Grädda ca 10 minuter eller tills osten smält och den fått lite färg.

Efter gräddningen garnerade jag med färska basilikablad.

Inga kommentarer: