16 januari 2011

Bästa LCHF-brödet ♥



Smaken är ju olika, men det här var sannerligen det bästa jag testat. Och dessutom det enklaste och det är ju inte det sämsta ;) Idén kommer från den här sidan, men jag fördubblade det och gjorde några små förändringar.

  • Vispa ihop 4 ägg med en gaffel och rörde ner 4 msk turkisk yoghurt.
  • Blanda ihop 3 dl mandelmjöl, 4 tsk fiberhusk, och 4 tsk bakpulver och rör ner
  • Rör ner 4 tsk fibrex *) och 2 msk linfrön
  • Rör till sist ner 300 g riven ost. I det skedet var degen svårrörd så jag knådade för hand.
  • Rulla ganska stora bollar (det blev 9 för mig) och låt svälla på plåten medan ugnen värms
  • Grädda i 225 grader tills bröden är vackert bruna, jag glömde att kolla klockan, men det tog kanske kring 10 minuter...
Man ser på bilderna hur mycket bröden faktiskt jäser, jag har inte flyttat dem närmare varann.


*) Fibrex är gjort av det som blir kvar av sockerbetor då man utvunnit sockret. Fiberinnehållet är 73% och det sägs göra bröd saftigare och mera hållbart.

Inga kommentarer: