21 augusti 2011

Kladdkaketårta utan mjöl och socker


Det ramlar in en del av sommarens recept nu. :) Lika bra att skriva in dem här så jag vet var jag har dem, det här fick jag leta en bra stund efter. Det finns på tasteline. I originalreceptet är det pistagenötter, men jag använde valnötter (tror jag) så jag skriver det här. Tårtan imponerade storligen på min svärmor som inte trodde man kunde baka en god kaka utan vetemjöl och socker. :)

  • 250 g mörk choklad (70%)
  • 1,5 dl vatten
  • 1 dl valnötter, hackade
  • 1 tsk rivet apelsinskal
  • 2 msk kallt starkt kaffe
  • 5 äggvitor
  • 5 äggulor
  • 0,5 tsk salt
  • 2,5 dl vispgrädde
  • 0,5 tsk vaniljsocker
  • jordgubbar
Sätt ugnen på 150 grader.

Smält chokladen försiktigt tillsammans med vattnet i ett vattenbad. När chokladen smält tillsätter du kaffet, rivet apelsinskal samt nötterna. Rör till en slät konsistens och låt svalna.

Dela äggen och vispa vitan med saltet till hårt skum.

Blanda ner äggulorna i chokladsmeten. Vänd sedan ner vitan. Blanda väl.

Häll smeten i en smord ugnssäker form (25 cm). Jag mjölade med mandelmjöl, vilket gav en ful vit hinna, men den täcktes med grädde överallt. Grädda ca 25 minuter.

Garnera kakan med vispad grädde och jordgubbar.

2 kommentarer:

Lena sa...

Detta ser väldigt gott ut!

Fru Tallund sa...

Japp! Kanske ännu bättre dagen efter?