20 augusti 2011

Jåhåhå och en flaska blod

Semestern är slut och förhoppningsvis också stiltjen på bloggen. Jag har samlat massor av bilder i kameran, men inte orkat skriva. Ändå har jag suttit alltför mycket vid datorn. Först ut är en rapport från den första skolveckan, eller snarare fredagens äventyr.

På torsdagen berättade jag för barnen att vi ska på skogsutfärd, men jag hade ingen aning om vad. Vid maten hade jag dock haft denna diskussion med en pojke:

Han: Tror du det finns katter fortfarande?
Jag: Va???
Han: Tror du det finns katter fortfarande?
Jag: Vad menar du? Det är klart att det finns katter?!
Han: Nej, jag sa skatter...
Sen pratade vi om skatter, sjörövare och kapningar en stund. Det gav mig senare på kvällen idén till ett äventyr. Intressant att se vad man kan få till på mindre än en timme med allt skräp man samlat på sig.

Jag håller fast vid min princip att inte publicera (tydliga) bilder av andra människor i min blogg, tyvärr missar ni en hel del härliga miner, men det får ni leva med.

När vi samlades på gården, berättade jag lite nonchalant i förbifarten att jag hade stannat vid stranden för att fota havet och då sett en flaskpost, jag visade fotot i kameran. Sen "kom jag på" att jag faktiskt hade flaskan i bilen. Men vi kan ju titta på den nästa vecka... De flesta ville se den genast.


Brevet:


Vi klurade en stund på var platsen kunde finnas. Lyckligtvis var min kollega också med och hon kom att tänka på den här platsen. När vi kom dit sa jag lite förtvivlat att var ska vi börja leta? Men flera stycken hittade ett märke på vägen.

Och sen:




Lådan innehöll bland annat tre flaskor blod, men det trodde ju ingen på. För säkerhets skull luktade alla och vi kom fram till att det var saft som vi hade trott. Antagligen hade sjörövarna skrivit blod för att ingen skulle våga dricka upp deras saft. :)


I lådan fanns också kex och Lennart Hellsings Sjörövarbok. Kanske inte så lätt att förstå, men bilderna var häftiga och det fanns en massa roliga rim.

När jag hade läst en stund kom jag på att en av pojkarna skymtat nåt annat i lådan då jag tog ut boken. Vi kollade vad det var.


Som den traditionella lärare jag är kunde jag ju inte bjuda på godis utan att vi först räknade ut hur många var och en skulle få. Vi räknade tillsammans att det fanns 20 bitar. Sen var vi lite oense om hur många vi var. Om man räknade de vuxna var vi 10 och då blev det lätt att dela.


Sen läste jag lite till, men så kom jag på att det hade väl stått proviant OCH skatt i flaskposten. Vi hade ju bara hittat en låda. Vi undersökte lådan. Det fanns en bild av ett skepp i botten och nån läste texten HEMLIGT. Sen var det lite klurigt att veta vad man skulle göra med det. Till slut såg nån att det var fasttejpat och gick att ta bort.


Sjörövare har tydligen inte så vacker handstil... "Leta efter skatten i runda skrinet vid lilla trädet" stod det. Min plan hade varit att "Göra en Skalman" och gömma skatten vid ett stort träd och tänka ut att tid har gått. Det fanns ett stort och ensamt träd mitt på, men det var för svårt att komma dit så jag fick ta en liten rönn i närheten.

Det blev ett letande...


Och överraskande snabbt hittades skrinet.

En gammal, men perfekt kakburk :)


Med en massa sedlar och mynt sparade från olika resor. De där som blir över liksom. Och en del bling-bling-smycken. Flera trodde att det var låtsaspengar, men jag bedyrade att de var äkta, både från Island, Ryssland och Ungern, så piraterna hade nog seglat omkring ganska mycket. Hur man seglar till Ungern behövde jag dock inte förklara... ;)

Åh, det här måste vara ett riktigt pirathalsband (köpt på 90-talet och används sporadiskt ännu...), men bara två ville/vågade prova det.


Sen var det en som kom på att vi var ganska långt från havet så hur hade de kommit hit. Då fick jag ta lite snack om landhöjningen och berättade var strandlinjen hade gått för några hundra år sen... Så då kom de fram till att det nog var en gammal skatt.

4 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

Så grymt bra!!!

Lille A sa...

Härligt! Är det inte toppen när man har ett jobb som man kan ägna sig åt sånt här på dagarna!?!

Fru Tallund sa...

Javisst, samtidigt som det är skönt att man inte behöver göra det varje dag... :)

Laura sa...

Åh vad roligt! :)