21 augusti 2011

Sommarens godaste sallad



Jag hittade ett recept på nätet tidigare i somras och hade inte alls väntat mig detta. Supergott! Jag gjorde ett storkok på tre olika slags bönor (stora vita, svartögda och svarta) nån gång i våras och frös in i påsar. Bara att ta fram vid behov.

Har inga mått, men ungefär så här:

  • Färdigkokta bönor
  • Färsk persilja (mycket!)
  • Så mycket hackad vitlök man vågar
  • Hackad röd lök
  • Valnötter
  • Balsamvinäger
  • Olivolja
  • Flingsalt (ganska mycket)
Blanda och njut!

På den övre bilden är det mest likt originalet. Black eyed peas är bäst har jag kommit fram till. Stora vita bönor blir liksom för mycket, svarta bönor blev för träigt (?) och de kidneybönor som köptes färdigkokta var helt okej, men inte heller lika bra. I den undre salladen lade jag mandelspån eftersom nötterna var slut. De tar ganska mycket färg av vinägern.

Salladen är superb till grillat kött, har även provat den till lax, det funkade, men inte lika "klockrent" som man säger.

2 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

Undrar om man kan ha jordnötter istället...? Alla andra nötter tog slut igår till vin och Rummikub....

Fru Tallund sa...

Man kan testa med allt man gillar. Som sagt, t o m mandelspån funkade.