19 september 2010

Krämig kycklingsoppa med broccoli och ost



1 ask (400 g) marinerade broilerstrimlor (denna gång krämig peppar)
vatten
1 broccolibukett
1 näve röda linser
1 koskenlaskijaost (250 g)

Koskenlaskija är en ganska hård smältost (inte direkt bredbar) som tillverkats av Valio i 77 år!

Stek broilerstrimlorna och fyll på med "lagom mycket" vatten (ett uttryck som K hatar...) tillsätt broccolin i små bitar samt linserna (K frågade "ska det bara vara det där i soppan?" så jag sa att jag kan slänga med linser också *fniss*). Öka vattenmängden om det behövs.

Koka tills broccolin är lagom mjuk, godare med lite tuggmotstånd. Häll ner osten i tärningar och rör om tills den smält. Smaka av med lite kryddor. Jag använde salt, peppar, kummin och basilika.

Det här blev fyra portioner. Snabbt och enkelt!


När jag tittar på bilden tycker jag soppan ser lite blek ut. Röd paprika i små bitar skulle vara snyggt.


Har lagt till recepten i högerkanten och även konsulterat min LCHF-guru Svea i fråga om märkningen. Det här receptet är annars okej, men röda linser innehåller en hel del kolhydrater. De kan förstås lämnas bort, eller så kan man tänka att den mängd man får av 1/4 näve per portion är okej. :)

Inga kommentarer: