12 februari 2012

Min bästa fisksoppa




Den här gången får jag faktiskt kalla receptet mitt. Jag hade ett recept i en tidning, men vi saknade flera saker (hummer! och vitt vin- det sista trodde jag fanns hemma) och sen lade jag till så många saker så det kan inte anses som en kopia längre. Dessutom var tillagningsprocessen lite annorlunda också. Nåja, nog tjatat, såhär gör man en likadan:
  • Tina 200 g räkor
  • Hacka 2 schalottenlökar och 4 vitlöksklyftor och stek dem i lite smör
  • Skala 1-2 morötter och strimla dem med skalaren. Jag hade 2, men åt upp de smala bitarna som var för smala att kunna skala bekvämt
  • Slå på 3 msk vitvinsvinäger och 3 msk limesaft (här kom den syrliga ersättningen för vinet)
  • Krydda med gurkmeja och ingefära efter behag (jag hade bara torra)
  • Slå på 5 dl vatten och lägg i 400 g sej i bitar. Min var halvtinad.
  • Koka en stund
  • Krydda med salt, peppar och grön tabasco
  • Tillsätt en hel kruka dill, lite färsk basilika, en lite burk tomatpuré och 2 dl grädde. Låt allt bli varmt.
  • Kolla så fisken är klar (min blev nästan lite överkokt och seg)
  • Fördela tinade räkor på 2 tallrikar och ös soppa över. (Räkorna blir varma men inte sega- tummen upp!)
  • Vi åt hela soppan på 2 personer, med mer sansade personer hade den säkert räckt till 3, men knappast mer.

Resultatet var en smakrik lite syrlig soppa. Jag var lite orolig då det tog så länge innan det kom en kommentar från maken, men han var så hungrig så han slevade i sig utan att hinna prata. När han fick mål i mun sa han "Jättegott!!!" :)

I det mer proffsiga receptet (i tidningen Lantlif?) stod det att man skulle grädda fisken i ugnen, övertäckt med vin och med instucken stektermometer, så att den blir sådär genomskinlig och lagomkokt som man (uppenbarligen) får den på restaurang. Men sånt orkar jag inte med.

Inga kommentarer: