14 februari 2012

Supermodellkroppar



För den som inte orkar se hela filmerna i förra inlägget vill jag berätta en sak som fastnade i min hjärna. Kanske för att den delvis var ny för mig.

Jo, det finns kvinnor som ser ut som de på bilden. I alla fall nästan, eller lite ditåt. Bilden är helt säkert retuscherad. Men det finns en kroppsform man kunde kalla supermodellkroppen. Den har V-form med bredare axlar än höfter och långa ben, man är långt över medellängd. Med den kroppsformen har man små bröst, de stora är implantat. Kroppsformen är genetisk. Man har den eller man har den inte. Punkt. Under 5 % av kvinnorna (i USA, men säkert liknande här?) har den kroppsformen. Vi andra kan inte banta oss till den. Lika lite som vi kan försöka bli längre.

Det är inget fel att ha en supermodellkropp. Det som är tråkigt är att det är (nästan) den enda kropp som visas för oss 95% som inte alls känner igen oss utan känner oss korta, feta och fula. Nåja, visst finns det fotomodeller som inte bara har en genetiskt smal kropp utan låter bli att äta. Jag skrev tidigare om Kate Moss' knasiga uttalande att "Nothing tastes as good as skinny feels". Det citat nämns också i en av filmerna nedan.

Och ännu en grej. Skulle män acceptera att ha en storlek som heter noll- zero- ingenting? Jag är så liten och obetydlig så jag ska ha en tröja som knappt syns. Storlek 0 liksom, duh!

Fast när jag nu tittar närmare på bilden så är kanske ingen av dem den där riktigt smalsmala typen, de har ju ändå nån slags höfter.

Inga kommentarer: