16 juli 2010

Fantastisk räkpaj

Det är väl dags för ett nytt recept här! Detta hittades på matklubben.se och allt man hittar på nätet får man ta :)

Doften var magisk och smaken var också alldeles, alldeles underbar. Men man bör gilla vitlök! Och räkor... Jag förändrade receptet lite genom att byta ut vetemjölet mot graham. Vi tyckte det var bra, men har inte smakat originalet.

Ingredienser

200-300 g räkor (vi hade 350 g)
125 g vitlöksost (100g pikkusisko)
2 dl ost
2 ägg
1 burk crème fraiche, 2 dl
1-2 msk dill

Pajdeg:
2 3/4 dl vetemjöl (jag använde graham)
1 krm salt
90g smör
½ dl vatten


Gör så här

Kör i hop degen i matberedaren. Jag gjorde den för hand, orkar sällan plocka fram och bort maskiner. Jobbigare disk blir det också.... Tryck ut i pajformen. Grädda 15min i 175 grader.

Häll sedan i räkorna i pajskalet. Spara några räkor till garnering. Blanda ihop övriga ingredienser. Häll blandningen över räkorna, strö ev lite ost på. Grädda 25 min i 175grader. Jag strödde på några räkor redan före gräddningen.

Servera med en god sallad.

Mina egna bilder.

Inga kommentarer: