20 juli 2010

Joggblogg 1


Nytt projekt på gång! Jag ska haka på mannens nya intresse och börja springa :)

Okej, jogga, lunka är väl bättre ord än springa. Men ändå, mer än att gå snabbt i alla fall. Jag har tänkt på det många gånger och i våras var jag med på två rundor och förvånade mig själv hur mycket jag orkade.

Nu ska jag höja ribban lite. Mitt första mål är att orka springa hela den "korta" rundan jag testade i våras. Den är 3,3 km lång. Nästa mål ska uppnås under hösten. Då ska jag klara 5 km. För säkerhetsskull har vi anmält oss till ett gemensamt lopp i oktober. Topploppet i Hagaparken i Stockholm. Mannen som behöver mer utmaning ska springa 10 km, men har lovat att hålla mig sällskap första varvet.

Det blir en långhelg tillsammans i min favoritstad. Och på köpet kommer jag att få bättre kondis. Jag kan ju inte åka så långt och mesa ur sen eller stanna och vila.

Nu är det 2-3 ggr i veckan som gäller, men inte under stress eller press, det får gå i egen takt. Jag tittade på några träningsprogram på nätet, men de var nästan för lätta, eller alldeles för svåra. Om jag hela tiden ska söka upp tider på nätet blir det ju aldrig av. Det får gå framåt när det går framåt.

Idag fixade jag på nämnda runda (joggning med fet stil, promenad emellan):

4 min - 1 min- 5 min- 1 min- 6 min- 1 min- 3.30 min=21.30

Detta skriver jag bara för egen del, för att ha det sparat nånstans :) Wow, det är ju 18,5 minuter jogg, på löpbandet på gymmet har jag aldrig orkat/idats med mer än 10-12 minuter, nu var det ju uppförsbackar dessutom...

Inga kommentarer: