23 februari 2012

Meazza (LCHF)

Jag har tidigare läst om Meazza, en pizza gjord på en botten av kött, men glömt bort att testa den. Nu fanns ett recept i en Kunto Plus- tidning. Som vanligt ändrade och lade jag till lite så det här är mitt recept:
  • Platta ut 400 g köttfärs på ett bakplåtspapper. Det är lätt att få det tunt, lättare än att kavla deg...
  • Salta och peppra
  • Häll på 1 tsk olivolja och bred ut. (Vet inte om det är nödvändigt, men det stod i receptet)

  • Bred över en burk tomatpuré
  • Hacka 2 tomater och en bit paprika (jag tog 100 g) och strö över
  • Sen klickade jag på pesto, men det syns inte på bilden


  • Bred ut ett paket bacon
  • Hacka två små schalottenlökar och strö över
  • Strö över riven ost
  • Grädda i 200 grader i 15 minuter
  • Strö över oregano

  • Servera gärna med sallad

Biten på bilden är 1/6 av den hela pizzan. Vi åt hela, men det hade säkert räckt med mindre. Jag kan inte riktigt säga att det smakade pizza. Det smakade nästan mer som en hamburgare utan bröd, men gott var det i alla fall. Och även om vi blev mätta blev vi inte sådär tunga i magen som man blir av vanlig pizzabotten.

Ett recept som tål att upprepas alltså!

Inga kommentarer: