24 oktober 2010

Våld och våld

Ibland får man le lite även åt ett allvarsamt inslag i TV-nyheterna. Jag hörde just att "Den mystiska skiten rör sig..." Det skulle vara skytten och handlade om den nya "lasermannen" som rör sig i Malmö. Förutom min felhörning finns det inget att le åt i den historien.

Jag kan dock inte förstå medias alla avslöjanden. Idag berättades om en man som eventuellt hållit i skytten, i tron att han hade kastat sten på hans skyltfönster, när han i själva verket (trolige) försökte skjuta honom genom fönstret. Nu presenteras han som värdefullt huvudvittne... Med bild och namn och allt. Nåja, förövaren vet ju att han blev sedd. Men jag hoppas i alla fall han får det beskydd han behöver.

De som sällan får beskydd är alla de kvinnor som misshandlas i hemmen. Före och efter nyhetspausen tittar jag på "Beck: Skarpt läge" med just det temat. Jag mår riktigt illa. Kanske för att det är det brott som ligger närmast, även om jag inte tror att min man nånsin skulle misshandla mig, men för att det händer både här och där. I alla slags hem och på alla orter. Och det erbjuds sällan den hjälp och det stöd som skulle behövas. Vidrigt, vidrigt.

Bild ur filmen.


Inga kommentarer: