22 maj 2011

Alkemister i öronen




Det är länge sen jag skrev om böcker, men det betyder inte att jag inte har läst. Eller jo, jag har inte läst, jag har lyssnat. I maj har det blivit hela sex böcker, tror jag och det skulle jag tyvärr inte hinna annars. Nu "läser" jag på gymmet, i bilen, på promenad, då jag räfsar, diskar osv. Superbra!

Den jag lyssnade klart igår var lite speciell. Boken "Equinox" av Michael White. Den handlar om alkemister och ockultister både nu och på Isaac Newtons tid. Samtidigt är den en deckare, av det mer blodiga slaget. Så att jag tyckte det blev för mycket mellan varven. Men intressant att få lära mig något nytt och få lite historia. Däremot var den inte superbra att lyssna på eftersom det fanns en mängd namn. Det blev inte heller alltid så tydligt när det hoppade mellan tiderna. Visserligen lästes kapitelrubrikerna som ofta var datum, men jag märkte att jag inte alltud noterade det då jag samtidigt gör annat.

Dessutom är det svårare att lyssna på en bok som utspelar sig i ett annat land (England) med engelska namn på personer och platser. Det går liksom trögare. Före den här boken lyssnade jag på hela serien av Jonas Moström. Den var riktigt bra. Speciellt "Hjärtats mörker" kändes lite unik. Annars kan deckare ofta likna varandra. Den här hade lite psykologiska undertoner och var lite smygande obehaglig på sidan om...

Tidigare i vintras lyssnade jag på "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones, suveränt inläst av Johan Rabaeus. Ingen deckare utan en historisk roman från 1300-talets Barcelona. Där fick jag verkligen en intressant historielektion. Jag hade inte insett hur pass stora klasskillnaderna var då. Att en adelsman till exempel hade rätt att gå i säng med en bondes (=träls) brud på bröllopsnatten. Inte bara tog sig den rätten och det sågs mellan fingrarna, utan hade laglig rätt! Hu! Nånstans har vi ju ändå kommit då!

Dessutom fick bönderna inte ha egen ugn, utan fick gå på torna för att grädda sitt bröd och ge en del av det till adelsmannen som betalning. Och ge honom julklappar! Mycket vill ha mer liksom... Helt sjukt! Men en bra bok!

Nu har jag precis börjat med Anna Janssons senaste: "Alkemins eviga eld". Det blir mycket alkemi på en gång. Men nu vet jag ju vad de pratar om! Kanske det är dags att ta itu med Paulo Coelhos omtalade "Alkemisten" efter det? Känner mig lite kluven. På min mesta bokhandel Adlibris, får den ettor och femmor, inte så mycket däremellan. Många tycker den är riktigt tråkig... Synpunkter?

Inga kommentarer: