1 juli 2013

Kortkort från fejan

En orsak till att jag är så dålig på att blogga är att jag skriver så mycket på facebook och då känns det som om jag redan sagt allt. Men det finns ju bloggläsare som inte är mina vänner på facebook och där försvinner också all text i ett stort hav.


Därför kopierade jag en del statusuppdateringar från den sista månaden. Som en liten graviddagbok. Den kanske inte intresserar alla, men nu har jag det också sparat för egen del, för man glömmer ju vartefter.

Som jag skrev tidigare har jag fått må ganska bra. Men inte precis hela tiden. Största problemet har ändå varit svårigheten att sova. Har haft väldigt jobbigt med restless legs speciellt nu på slutet.

3.6
  • Sista läkarbesöket före förlossningen. Har en baby som kan bli över 4 kg om den stannar inne till slut, men det var ju väntat. Dryga 3 kg nu. Allt verkade vara i ordning, hb har stigit lite och blodtrycket sjunkit.
4.6
  • Gårdagen var tung, rent fysiskt, men annars bra då jag fick träffa många trevliga människor. Idag ska jag iväg på min allra sista dag på jobbet, ska tömma mitt skrivbord och gå igenom min klass en sista gång. Helt perfekt väder, 14 grader och mulet. Dessutom är kollegorna också där och har fixardag. Nice! Gäller bara att orka starta då....
  • NU är jag jättemammaledig. 
5.6
"Saker man kan glädja och chocka omvärlden med en helt vanlig söndagkväll. "
  • Det känns som om det var bara några veckor sedan jag lade upp min mest gillade (?) bild nånsin. Idag skriver vi 36 fullbordade veckor, dvs 4 veckor kvar till beräknad leverans. Tiden går fort när man har roligt. Jag firar med att tömma skåp och bereda plats för babysäng (dock inte i ett skåp...)
6.6
  • Nu har vi båda sparat telefonnummer till förlossningssalen i våra telefoner. Tjolahopp, nedräkningen har börjat, fast särskilt bråttom har jag inte ännu. 
  • Var på loppis idag och såg ett par helt perfekta gravidjeans i min storlek för några futtiga euro. Synd att det känns onödigt sent för det nu. Men babyn fick en söt liten adidasjacka. 
  • Tycker det är elakt av min kropp att inte varna på förhand. Klarar tydligen inte av att sitta långa stunder. Eller sittandet går bra, men när jag ska gå iväg känns det som om jag ska gå av på mitten. Vad var det jag tänkte så klämkäckt tidigare? "Välkomna smärtan" och dyk med?! Yeah right....
7.6
  • Känner mig som babyn som är på väg. Har en dag då jag bara sover och äter, men kanske jag har en sömnskuld från hela våren som nu kommit ikapp? Lovar dock att inte äta 12 ggr....
8.6
  • Har provat amnings-bh i tre olika affärer. Hjälp va jobbigt. Speciellt i två av affärerna där de sålde tvåpack som satt ihop med varann med larmknapp. Efter att ha ödmjukat mig och kravlat på kallt stengolv på HM hittade jag några som passade och hade växmån, blev så lättad så jag köpte tre istället för en som jag tänkt.
  • Har haft en så lugn och stillsam dag så jag tyckte jag behövde avsluta dagen med en rejäl spya för att fira att det är helg... (I serien "allt ska fram på fejsbuck")
10.6
  • Har kommit till det stadiet då det inte är alldeles självklart att ta sig upp från en pilatesboll, speciellt inte efter ryggläge på den.... men många skratt blev det. Det är inte heller så roligt med en massa dubbelvikta projekt som att fylla och tömma tvättmaskinen några gånger och dra upp lite ogräs. Så trots att jag varit effektiv idag har jag fått ligga och vila och sträcka ut mig mellan varven.
11.6
  • Barnmorskan konstaterade ett stort barn med fina hjärtljud och med huvudet stadigt förankrat nära utgången. Nästan så man börjar undra om den lilla tänker göra tidigare entré.... Samtidigt som hon också tyckte jag skulle vara beredd att gå över tiden. Man kan aldrig så noga veta. Jag har inte särskilt bråttom ännu och ingen har väl blivit kvar i magen heller.
12.6
  • Skulle nästan föredra en baby som höll mig vaken på utsidan. Å andra sidan kanske det kommer dagar då jag gärna skulle knöla in den tillbaks, så det jämnar ut sig.... 
13.6
  • Har tagit hela tre promenader idag, varav den mittersta och längsta delvis togs på cykel och den sista i ösregn. Det är på gränsen, eller förbi den, till vad jag klarar av nu. Morgondagen får bli myyyyycket lugn med inga måsten alls och inga tider att passa. Har idag handlat "tokodi ufon man ska ha på titlan" som en liten gosse sa för länge sen, så nu är jag snart helt beredd. Exakt nu anländer lilltrollets stokkestol som varit på turné från Åbo via Pargas, Stockholm och Täfteå till fosterlandet igen.
14.6
  • Övar mig på att klara nattvak - igen. Känns som om det vore en smartare lösning att starta maratonloppet utsövd.... Hej tidningsbudet!
15.6
  • Konstaterar att babyn kunde komma ut snart för badrocken går knappt runt mig längre... 
18.6
  • Börjar va lite småtrött på rännandet till rdg. Det händer ju inget revolutionerande från gång till gång. Men det börjar iaf snackas i termer som "du får en ny tid nästa måndag....ifall det behövs".
  • För en tid sen träffade jag en bekant vars foster hade sparkat av ett revben på henne. Nu har jag ett eget litet skrutt som testar om den också kan. Aj liksom! Är du inte snäll åker du ut! 
19.6
  • Konstaterar att jag mår mycket bättre och har mindre ont idag då jag tagit det mer lugnt. Kanske meningen man ska vila de här sista veckorna. Har iofs inte gjort några storverk andra dar heller... Kanske bara en pausdag i tillväxt och foglossningar? Hur som helst är det roligt att inte ha ont. 
21.6
  • Lite annorlunda midsommarafton som till 50% spenderats i viloläge. Sover dessutom hemma i egen säng i natt. Skönt! Har mått rätt dåligt idag, men blev bättre till matdags. Tyvärr missade jag den godaste midsommarmaten med gravade laxar och sikar och olika sorters sill. Men nypotatis fick jag i alla fall. Och somrig grönsallad och gott kött. Till efterrätt marängsviss med färska jordgubbar och lite senare min egen daimkladdkaka till kaffet. Blötte tårna i havet tillsammans med badglada hunden. Tonåringarna simmade i två timmar.... imorgon stannar vi hemma och slappar. Kanske påtar ner några frön trots att det börjar kännas sent.
22.6
  • Trött på den evinnerliga rastlösa sömnlösheten. Längtar efter ett gråtande barn som skulle ge mig en vettig anledning att vara vaken...
23.6
  • Vår baby låter meddela att mamma inte ska så mer denna sommar. Ej heller stå dubbelvikt och dra upp ogräs. Sitta i solstol och käka choklad funkar.
    Kommentar: Du får påminna den sen om en sådär nio-tio månader när den insisterar på att du ska tillbringa all vaken tid dubbelvikt för att den bara vill bli ledd runt i händerna...
24.6
  • Tur att det bara var grannfrun som behövde se mig sola i lite för liten bikini. Och knappt hon heller, hade vett att skyla mig med en tidning då hon passerade. Och så maken förstås, men han börjar vara van med den strandade valen.
25.6
  • Rådgivning check, hjärtat slår och benen sparkar. Mammas blodtryck aningen högt pga sömnbrist men inget alarmerande. Ska gå ut och knipsa lite i fruktträden som inspekterades i natt och se om frisk (?) luft och lite lagom rörelse piggar upp. Nästa tid fick jag på beräknade förlossningsdagen nästa onsdag.
26.6
  • Kanske vi kan avskaffa nätterna tills jag fött? Känns som ingen vits. Har nu testat med avslappningsprogram på Youtube, ganska bra för hela mig utom mina rastlösa ben. Testade med spikkudde och det kändes först bra men sen fick jag mystisk allergisk reaktion med kliande röda utslag. Kan inte hela världen vara vaken med mig några sommarnätter till? Vi kan sova i höst.
    Kommentar: Sova i höst? Hahaha :)
  • Undrar om det är nåt stort på gång eller om det är nån som bokat in en sommarkurs i letkis jenkka utan att informera fastighetsägaren? 
  • Det var nog falskt alarm, blev inte så långvarigt. Men det närmar ju sig onekligen.
    Kommentar: Nä, jag sku va mera rädd om h*n blir lugn. Dom brukar säga att det är då nåt är på gång Spännande tider!!!
  • Jag tror inte det var h*n som rörde sig då jag skrev, det var nog mina första (?) riktigt säkra sammandragningar. Hittills har jag inte riktigt vetat vad som är vad.
27.6
  • Har monterat ihop vagnen tillsammans med mannen. Uuuuuh, spooky, vi har en barnvagn i vårt förråd!!! Det börjar kännas kusligt verkligt och nära och jag har plötsligt en massa fladder i magen....
28.6
  • Nya nätter, nya plågor... Nu kan jag inte hitta nån ställning alls där jag får luft. Tror faktiskt jag går ut en sväng. Vågar inte testa att sova stående.... Håhå, this too shall pass.....
  • Är fullständigt förbluffad över att det finns kvinnor som kan ha mer än ett barn i magen samtidigt. Känner mig enorm!
  • Fick ett tips om att vi borde försöka hinna göra sånt som inte är så enkelt sen då babyn kommit. Så nu sitter vi på nya mexikanska restaurangen och väntar på mat för att fira mannens semester. Mysigt ställe!
30.6
  • Inte bara klagolåtar, nu har jag sovit två långa nätter. Visserligen somnar jag först 3-tiden, men har sovit i ett sträck till nästan 10, underbart! Och nu prasslar Mannen med frukost. Sköna söndag!
  • Måste säga att jag är lite imponerad över att den här 40-årstanten klarar en dryg timmes promenad 3 dagar före beräknad förlossning. Det kanske betyder att det är många veckor kvar till verklig leverans....
1.7
  • Njuter i gassande sol på altanen med semestrande man och choklad-jordgubbsmilkshake. Men nu blir det skuggan innan jag rinner bort. Livet är gött!

Inga kommentarer: