1 juli 2013

Sommarens godaste måltid


I början av juni träffade jag tre av mina härliga jobbkompisar i den enas sommarstuga. Hon bjöd på en helt fantastisk potatissallad med grillad kyckling. Många goda smaker med bland annat min favorit ruccola och med ugnsrostade potatisskivor. Veckan efter ville jag bjuda min älskling på samma rätt. Det blev lite strul på vägen, men slutade ändå bra. Eftersom vi hade bacon som behövde användas rullade jag in kycklingfiléerna (egenmarinerade- borde göra det oftare!) i bacon innan jag lade dem på grillen. Det var min första grillning i sommar och mannen satt och jobbade. När salladen var i princip klar och jag skulle hämta in kycklingen märkte jag att gasen tagit slut- i ett ganska tidigt skede... Men eftersom jag rostat potatisen var ugnen varm så de fick stekas klara där.

Sen kom jag på att jag helt hade glömt dressingen så det fick bli en enklare och snabbare variant. Sen hade jag varken nötter eller fetaost i salladen heller. Men gott var det i alla fall. Receptet hittade jag på nätet:

Salladen:
500 gram potatis
1 stor rödlök
3 msk olja
1/2 tsk salt
2-3 tomater
150 gr vindruvor
1 dl nötter (pekan eller cashew)
1 burk feta ost
1 kruka isbergs sallad
1 kruka rucola

Dressing:
3 msk olja
2 msk äppelvinäger
1 msk senap
2 tsk flytande honung
2 fint hackade vitlöksklyftor
En nypa svartpeppar
En nypa salt

Gör så här:
Tvätta och skala potatisen. Skär löken och potatisen i tunna skivor. Bred ut potatisen på en bakplåtspappers beklädd plåt. Olja in potatisen och löken och salta. Potatisen kan kryddas med andra kryddor efter behag. Stek potatisen i 225 grader ca 15 minuter tills potatisen blivit mjuk och fått lite färg.
Skiva tomater och halvera vindruvor. Hacka nötterna och riv salladen i mindre bitar.
Blanda dressing ingredienserna. Placera hälften av salladen, tomaterna, vindruvorna och fetaosten. Sedan den varma potatisen, resten av fetaosten, vindruvorna, tomaten och salladen. Strö över de hackade nötterna och häll över dressingen.

2 kommentarer:

lille A sa...

låter smaskens! Jag har nån gång lagat en pot.sallad med nån sorts vinegrett-sås, supergod den åxå. Hittade i min favoritkokboksförfattares bok (anna bergenström). Är även en stor fan av ruccola! Min sådda sallad är inte samarbetsvillig igår, kanske tre plantor hemma o två på villan... men ruccolan ser bättre ut :)

Fru Tallund sa...

Jag lagade ofta Annas potatissallad förr, den är jättegod. Den här är ju mer som en sallade med potatis i.