5 april 2014

22. Kolla! Här är en favoritbok från min bokhylla.

(Kalendern halkade våldsamt efter, men jag ska baske mig få den klar!)

Nu fuskar jag igen. Jag fastnade i att de braiga böckerna i min bokhylla antingen är så omtalade att det blir tråkigt eller så är det så länge sen jag läste dem så att jag inte riktigt minns. Men för nån vecka sen läste jag en mycket minnesvärd bok i min surfplatta. Den finns inte där längre ty jag lånade den från biblioteket. I höstas läste jag "En man som heter Ove" och "Saker min son behöver veta om världen" av samma författare. Den första var lite gullig och klurig och påminde mycket om min far. ;) Den andra var jätterolig, välformulerad, tänkvärd och sann.


Nu har jag läst den tredje boken av Fredrik Backman, "Min mormor hälsar och säger förlåt". Jag förväntade mig något i stil med Ove-boken, men den här var annorlunda än allt annat jag läst förut. Det är knasig, rolig, spännande, välformulerad och lite sorglig vuxensaga. Eller så passar den för alla åldrar. Eller kanske inte. Jag tyckte i alla fall väldigt mycket om den. Jag älskade mormor och saknade min, även om hon inte var så galen som bokens. Jag njöt av språket, speciellt då det berättades om "Landet nästan vaken". Lite irriterad blev jag på att allt blev så krasst verkligt och hade sin förklaring på slutet men det är smällar man får ta.

Ett smakprov på språket kommer här. De två sista citaten är från olika ställen i boken även om de liknar varandra.
"Han har så tjockt och rufsigt hår att man skulle kunna tappa bort nycklar i det och en blick som om han precis har fått reda på var det finns ett hemligt förråd fyllt med fyrverkerier och glass."
"Han har en krigares hjärta men en sagoberättares själ."
"Det är en sådan vinternatt då det svarta är så tjockt att det är som om hela bostadsområdet doppats upp och ner i en hink mörker."
"Mörkret utanför huset är så kompakt att om man kastar en snöboll har man förlorat den ur sikte innan den har släppt vanten."
Tyvärr har jag inte orden på min sida just nu så jag kan inte alls få ur mig det jag vill säga om den här boken. Den var i alla fall en upplevelse. Läs den och kom sen tillbaka och berätta vad Du tyckte! :)

2 kommentarer:

lille A sa...

Låter som böcker jag borde läsa! Har du nån av dem? Härliga texter som du hade valt ur boken i motsats till dem ur boken du ogillade. Fy! Livet är för kort för att läsa dåliga böcker...skulle nästan ha varit lite sur över att man slösat bort sin tid på att läsa den o vänta på nåt bra som aldrig kom... Precis som då man läst en bok eller sett en film där huvudpersonen dör. Suck! Så ska det inte gå till!

Fru Tallund sa...

Jag har faktiskt lånat alla tre som e-böcker till läsplattan. Jag tror J har Ove-boken. Kanske du får den levererad till påsk? Hon läste den i höstas samtidigt som jag.