10 augusti 2014

Krukor bortskänkes

Så underbart skönt när man äntligen tar tag i nåt som hängt över en länge. Kanske inte prio nummer ett på att göra listan men av olika anledningar släpade jag fram hela vårt kruklager för sortering. Håhåjaja.


Vid första anblicken är det kanske inte så många, men med tanke på att ingen av dem används utan bara lagras är de alldeles för många. Här kommer nu ett antal som jag gärna ger bort om nån vill ha. Jag är fullt medveten om att det inte är några fantastiska fynd men jag tänkte i alla fall fråga innan jag kastar. Alla bilder är oredigerade och krukorna är dammiga och smutsiga så man får fantisera lite. Förutom dessa finns också ett stort antal plastkrukor i olika storlekar. Det gäller förstås folk som har vägarna förbi eller som jag annars träffar. Jag gör nu ett försök i alla fall. Skriv en kommentar om du vill ha nåt, här eller på facebook.


Ytterkrukor av porslin nr. 1 orange med ränder, nr 2-3 rosa, nr 4 limegrön (?) och nr 5 orange 


Ytterkrukor i plast nr 6 blå, nr 7 vit, nr 8 vit med veckad kant (lite retro)


Ytterkrukor i porslin (om det nu heter så) nr 9 mörkgrönsvart, nr 10 svart


Små krukor i konstigt format nr 11 med tomtar, nr 12 ljusgult ägg för påskgräs


Nr 13 korgkruka, reserverad


Nr 14 ampel i mässing, ganska liten


Nr 15-19 olika pyntade lerkrukor  


Nr 20 liten korg med fågel på (till påsk?)



Porslinskrukor med hål i botten, nr 21 vit med "flätmönster", nr 22 mörkbrun


Nr 23 lite större kruka med hål i, udda fat men det funkar till. (Edit: Det kanske är för litet ser jag nu men det kanske finns nåt annat.)  Reserverad!

Som sagt, i dagens slit-och-släng-samhälle skulle det vara roligt om nån hittade en glad mottagare. :)

3 kommentarer:

Fru Tallund sa...

Nr 23 är "paxad" av G!

lille A sa...

Tjenis!
Tror jag har maken till orange nr 5 så den kan jag ta. Nr 13 kunde kanske passa som "plocka-bort-skruttiga-blommor-korg" eller är den pytteliten? Nr 21 kan jag åxå paxa på. Stort tack!

Har du annars sett att man kan laga tjusiga "ormar" av flera lerkrukor inne i varandra som man låter ligga lite slarvigt snyggt i trädgården?! Inte alls dumt faktiskt!
Såg åxå nånstans där man trätt flera lerkrukor på en järnpinne men att den övre stod på kanten av den undre. Det såg lite zik-zak aktigt ut, förstod du? Järnpinnen förankrar man sen i marken o så planterar man nåt i krukorna.

Fru Tallund sa...

Korgen är nog lagom stor för ändamålet, som en medelstor ytterkruka. Har satt undan dem åt dej! :)