12 augusti 2013

Mammaledigast! :)

Sötaste Noa, 4 veckor på bilden
Den 28 maj blev jag mammaledig, en vecka senare var jag på jobbet och tömde och städade det sista efter mig. Efter det skrev jag "Jättemammaledig!" som status på facebook så idag när mina kollegor har påbörjat en ny termin måste jag väl vara mammaledigast. :)

Vår lilla son blev fem veckor igår och döptes i lördags. Tiden går fort när man har roligt! Fast bara roligt är det inte. Den sista veckan har vi haft flera ganska gråtiga och jobbiga kvällar. Det är jobbigt att bära runt ett barn som är otröstligt och man känner sig maktlös. Fast lite bättre har det blivit.

Jag är lite tveksam till vad jag ska skriva och visa här på bloggen. Vet inte riktigt om jag har lust att lägga ut alltför många foton, men utan foton blir det också ganska trist. Dessutom vet jag inte om jag vill ha en mammablogg heller, men just nu är det det enda jag hinner med och det enda som snurrar i huvudet.

På nåt sätt har jag också tröttnat på hela internetgrejen. Det känns ibland som om man lever för att publicera här (vilket blivit sällan i sommar) eller på facebook. Kanske hela babygrejen är en träning i mindfulness? Samtidigt vill jag ju också spara nåt för framtiden för att missa och ta fram igen. Jag har börjat filma Noa en hel del med min kamera. Har redan hunnit sörja att jag inte fick det där första babyljudet på band. Den allra första veckan hade han ett underbart gulligt hest ljud ibland när han grät. Men när ens lilla baby gråter är ju inte det första man tänker på att gräva fram kameran.

Men vi "mårar på". Äter, sover, skiter (det hörs!), går med vagnen och beundrar. Och vi är såååå lyckliga. :)

3 kommentarer:

Sandra sa...

Roligt att ni är lyckliga! Men ja, det är en bra fråga det där med att varje stund skall dokumenteras i någon form på nätet. Jag har också bollat mellan att publicera och inte publicera, men så här i efterhand känns det roligt att kunna gå tillbaka och titta. Dessutom tycker jag att bloggandet ibland bidrar till nån sorts mindfulness - att faktiskt tänka igenom det som hänt i stället för att bara låta det går förbi.

Ninette sa...

Härligt att höra att du har så fullt upp med att leva så du inte hinner med oss här på nätet! :) så ska det vara! Härlig liten sötnos ni har fått, och säkert bra att fundera på gränser och sånt - då när vi fick vårt första barn så var det inte så många som ens använde internet på det sätte,t och det trots att det bara är 10 år sen, så då var det inte ens aktuellt att fundera på såna saker. Sen i nåt skede blev det fler och fler främmande mänskor som läste vår hemsida och då satte jag lösenord på den. Känns bra att ha dokumenterat så mycket jag har gjort när barnen var pyttisar, men utan att hela världen ändå kan läsa det.

fru Tallund sa...

Tack! Bra tankar från er båda! Jag har faktiskt hunnit tänka på att låsa bloggen för alla och ha den mer som en egen dagbok, men då förloras ju hela charmen med att blogga. Även om jag inte har så många läsare har jag ju några.

Får väl fortsätta som vanligt men tänka efter lite extra.