14 augusti 2013

Rena bantningskuren med tusen piller och en påse chips


Då Noa haft några extra gnälliga kvällar kontaktade jag efter råd av flera facebookvänner en reflexolog. Vi var rädda att det var kolik och var beredda att testa allt. (Facebook är för övrigt ett utmärkt ställe att fråga om råd av mer erfarna personer än man själv!)

När jag ringde reflexologen fick jag rådet att genast skaffa mjölksyra åt både mig och Noa för att lugna magarna och dessutom börja knapra i mig magnesium mot kramperna. Behöver jag säga att samma dag jag ringde och bokade tid blev symptomen lindrigare? :)

Nåja, igår var vi där. Jag fick framförallt kostråd- det blev en lång lista över godsaker jag ska undvika tills Noa är tre månader: mjölk, grädde, glass, socker, jäst, kaffe, te, råg, jordgubbar och den värsta boven- nypotatis.... Och en hel del andra saker. Dessutom skulle jag ta tillskott av både d-vitamin, omgega 3 och kalk förutom de redan påbörjade.

Jag inser att det blir rena bantningskuren att lämna bort allt på listan. Samtidigt är jag beredd att offra allt om det får sonen att må bättre och därmed också ge oss mera sinnesfrid... Det är ju dessutom en ganska kort period, han är ju redan över en månad gammal. Sen råkade hon tyvärr nämna att chips är okej om man inte tar de starkt kryddade sorterna, så ni kan ju gissa vad som åkte ner i köpvagnen i butiken efteråt... Konstigt hur hjärnan funkar, så fort jag ska lämna bort nåt onyttigt söker jag fort efter nåt annat onyttigt som är tillåtet.

Igår plockade jag in alla piller i en dosett och det ser helt hysteriskt ut, vissa sorter ska jag ta fyra av på en dag. Tur att jag inte har nåt problem med att svälja piller, samtidigt undrar jag ju lite om det faktiskt är nödvändigt, men jag försöker se det här också som en kort period.

Kanske jag får lite skjuts på vägen mot min drömvikt nu också eftersom jag redan väger flera kilo mindre än innan jag blev gravid. Skulle kännas bra att kunna plocka fram några av de gamla jeansen igen. Bara det inte blir några fler chipspåsar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till sonen Åsa! Träffade denna fina systrar och föräldrar på hästbådan nyligen och de var så glada och stolta över det då nyfödda barnbarnet Noa. Halkade in på din blogg och ser att ni har det jättebra (även om den lille har magknip). Grattis igen småkusin! Mio ( bra namn annars, vi har också en Noa)

Sandra sa...

Lycka till med kolikdieten. Är själv för sockerberoende just nu... inte bra. Men åh vad chipspåsen ser god ut!

Fru Tallund sa...

Tack Mio! Vad roligt att du hittade mig här. :) Hade ingen koll på att ni också har en Noa, det är ju lite dåligt att inte veta det. Eller så har jag hört det för länge sen, men glömt? Hur gammal är er?

Sandra- Det går rätt bra, men konstigt är det hur sugen man blir på att äta hela tiden när man ska undvika en massa. Det som är svårast är nästan ägg, för det brukar vara ett snabbt och enkelt lunchalternativ för mig, en omelett med vad man råkar hitta. Men det känns i alla fall som om han mår bättre nu, har många glada dagar emellan, så riktig kolik är det nog inte.