11 oktober 2013

Helgonet



Jag har kommit igång lite med läsning igen. Känns som om jag fastnade med läsplattan i handen och var för lat för att läsa en bok. Först hittade jag mp3-spelaren och kunde lyssna på tredje delen i Hammarbyserien av Carin Gerhardsen, Vyssan Lull. Tidigare har jag lyssnat på de två första delarna Pepparkakshuset och Mamma, pappa, barn. Alla lånade från biblioteket. Gratis är gott! Nu har jag lånat fjärde delen som e-bok i nämnda surfplatta. Jättepraktiskt då man kan göra superstor text och har lättare att hitta tillbaka till rätt ställe när man blir avbruten.

Böckerna är spännande och det finns en del intressanta sidohändelser som löper vidare genom flera böcker, men speciellt den förra innehöll en del makabra "fel". En mamma och hennes två barn hade fått halsarna avskurna (redan det är ju makabert, usch vad man blir avtrubbad att läsa många deckare). Polisen pratade med barnens dagispersonal och vid andra besöket hade de gjort en plansch med barnens foton och skrivit "Vi saknar er" osv. Dagistanten (förlåt) sa ungefär: "Ja, det har varit svårt att veta hur vi ska berätta för barnen. Vi sa att det var en dum gubbe..... som hackade dem med kniv..." Godnatt bara! Det är ju exakt så erfarna pedagoger berättar om en tragisk händelse. Håhå. Inte för att jag själv har en superbra formulering heller för troligen kommer ju nån att snappa upp det som hänt via tidningar eller tv så man kan inte hitta på vad som helst heller, men ändå. 

Nu ska jag borsta tänderna och lägga mig och läsa några sidor i Helgonet. Även om klockan närmar sig midnatt och småbarnsmorsor borde sova. Efter att ha betat av de två kvarvarande i serien (om de finns på bibban i en eller annan form) ska jag ta itu med alla mina egna olästa böcker. 

Inga kommentarer: