15 februari 2014

En smula ytlighet


Jag hittade en lämplig bild till mitt inlägg här. För nu tänker jag skriva om vikten även om det inte är det viktigaste i livet. Jag väger mig inte så ofta just nu men häromdagen gjorde jag det. Och blev glad! Jag hade gått ner ett kilo sen sist. Det har varit lite konstigt med min vikt under och efter graviditeten, jag har nämligen inga "gravidkilon" att kämpa med. Jag trodde jag skulle gå upp massor men ökade knappt nåt. Det mesta åt Noa upp redan i magen. Jag väger nu nästan 10 kg mindre än innan jag alls blev gravid men då hade jag å andra sidan gått upp 10 kg under bara drygt ett år också.

Jag har varit överviktig så länge jag kan minnas och har inget mål att väga 55 kg (Varifrån jag nu tog den siffran? Nån modell?) eller ens i närheten. Dit är det dessutom väldigt väldigt långt. Jag har inte ens behov av att rymmas i en 38:a. Men jag vill vara pigg och frisk. Jag är ju trots allt en relativt gammal mamma och vill hänga med länge ännu. Därför gläder jag mig. Och hoppas att jag får mera motivation att både röra mig mer (nu då gymkortet gått ut!) och äta nyttigt och minska på det onödiga söta. Men ändå njuta av livet. Vi diskuterar det ofta min man och jag, men det är nu bara så att vi finner en glädje i att äta. Så som motvikt borde vi träna och röra oss tillräckligt ofta för att få äta vad vi vill. Så därför är det glädjande att det försvunnit ännu ett kilo från den extra lasten.

Med färre kilon är det också lättare att komma igång med löpningen igen. Föret just nu är inte det bästa och vädret gör det svårt att veta hur man ska klä sig, men så fort man bara kan kalla det vår ska jag se till att komma mig ut flera gånger i veckan för det är ju så enkelt.

Och som förståndig slutkläm: Framför spegeln  i morse konstaterade jag att det inte är så illa ändå. Bara jag står rak i ryggen och håller in magen, där försvinner minst fem kilo bara sådär. Men det är sällan jag gör det. Jag säckar ihop och ser större ut än jag är och får säkert ont både här och där av den dåliga hållningen. Så det är coremuskulaturen jag borde jobba massor med. Kanske en planka nu genast?

Inga kommentarer: