10 februari 2014

Mer choklad(d)kaka åt folket!


Ibland är behovet extra stort. Som när man har sovit dåligt två nätter i rad. (Och då menar jag dåligt-dåligt, jag har inte sovit en hel ostörd natt på ett år.) Och när det samtidigt är regn, rusk och gråsvart ute och all snö håller på att smälta bort i plusgradigt februari. Då behöver man instant kladdkaka. Den där som blir klar innan kaffebryggaren ens rosslat ur sig det där sista.

Jag har skrivit om den förr, men den tål att upprepas. Lite nytt idag också, både gällande ingredienser och tillagningssätt. Denna gång i nån slags små ugnsformar i glas.

Så här lätt är det:
Rör ihop 2 msk olja (jag lät den rinna längs formens kanter som en insmörjning innan jag fortsatte blanda), 2 msk vatten, en nypa salt, lite vaniljsocker, 2 msk kakao, 4 msk vetemjöl och 4 msk socker. Jag skvätte i lite extra vatten eftersom jag tyckte smeten var för tjock, men jag kanske slarvade med mjölmängden tidigare. Dessa mått var för en form. Är man snäll och gör till sin hemmajobbande man gör man likadant. Sen gräddade jag båda samtidigt i mikron i två minuter. Strödde lite kokos på och kom sen på att vi hade sån där halväcklig spraygrädde i kylen. Tog den också så kokosen syns inte, men man kände smaken.

Blev perfekt konsistens tycker jag. Sist lagade jag i mugg och gräddade 1,5 minuter per mugg. Har nåt minne av att det blev väl torrt. Nötter på eller i hade varit gott men nu blev det en snabbvariant av det som "kom emot i skåpet" först.

1 kommentar:

Helena i Ljungsbro sa...

Grymt sugen blev jag, men är helt mätt efter kvällen väldigt goda vegetariska middag.

En annan dag!