20 november 2014

När det blev pannkaka av allt

 Det blev en kockande förmiddag för lilla grabben idag. (Som vanligt hinner jag inte publicera ett inlägg samma dag jag börjar skriva så det var egentligen igår men det har väl ingen betydelse). Vi började i vanlig ordning med att koka morgongröt. Idag blev det bara åt pappa och mamma eftersom han matstrejkat (eller i alla fall grötstrejkat) de två senaste morgnarna. Men att koka är roligt!

Noa står på en pall och häller själv vatten i kastrullen och öser i havregryn. Och sen rör han så länge han får. Idag avbröt vi rörandet och åt persimon istället. Han åt mer än halva den stora frukten.

När han ätit klart och blev frisläppt ville han till spisen igen och stod och plockade med kryddburkarna som står på arbetsytan bredvid. Jag insåg att han måste få pyssla mera.

Tog fram en bunke och några ägg och diskade hans leksaksbestick från Ikea. 4 ägg började vi med för att göra det riktigt matigt. Sen vispade han ner mjölk, havregryn, speltmjöl och riven ost. Fördelen med pannkaka är att det inte är så noga med mängderna.





Om nån har frågat sig hur "pösa av stolthet" ser ut kommer bildbevis nedan:


Sen smörjde jag en ugnsform och ställde den bredvid skålen och gav honom lilla sleven. Inga instruktioner behövdes, han började ösa. Hann till och med peka på lampan mellan varven. Som synes orkade han ösa länge med sin lilla skopa. Den sista skvätten hällde jag i.



Till sist strödde han ut skinkkuber och strödde på mer riven ost och oregano. Det blev en ganska tunn pannkaka men det var bara bra för då blev den fort klar.


Helt rosaskimrande perfekt var det ju inte, han hann med lite bus medan jag satt på andra sidan bordet med kameran. Han hann också ösa några skopor åt fel håll så det fanns en del att torka, men hej han är ett år!


Medan pannkakan gräddades kokade han gröt åt sig själv och slevade snabbt i sig nästan hela portionen. Sen åt han en ganska rejäl portion skinkpannkaka också.


Om ett halvår eller så kanske jag kan ligga på soffan på dagarna och be honom fixa allt, eller vad tror ni? :)

1 kommentar:

lille A sa...

Appselut! tror vi anställer honom som sommarkock ute vid heppan i sommar så får vi alla ligga o slappa i varsin hängmatta... Vilka härligt underbara foton! Nog e han för ljuvlig o verkligt duktig!!!