15 februari 2015

Lagom dos av Alla hjärtans dag


Min första rubrik var "Alla hjärtans (hatade) dag", men sen ändrade jag mig. Den här dagen har haft en liten tagg i sig av negativa statusar och kommentarer på facebook. Många tycker att den här dagen är enbart jobbig och hemsk. Det gör mig ledsen, inte för att dagen i sig är speciellt viktig utan för att det finns så många sår som gör att man hatar.

Självklart finns det såna också som tycker bara lite illa om och tycker det är ännu en onödig köpfest. Och att man inte ska ha en enda dag då man pratar om kärlek och vänskap lika lite som mors- och farsdag behövs.

Jag håller inte med. Däremot tycker jag förstås att alla får tycka som de vill och fira som de vill. Visst ska vi visa kärlek mot både vänner och mammor alla dagar på året. Det hindrar väl ändå inte att vi sätter in ännu några dagar med guldkant och får fira lite extra. Nån köpfest behöver man ju inte göra det till för det. Jag tycker inte om när man ger presenter för att det ska vara så och man krystar fram något bara för att. Däremot tycker jag om att ge (och få) gåvor som uppskattas och gläder vilken regnig torsdag som helst.

Dagens gåva syns på bilden ovanför. Jag varken förväntar mig eller kräver att min man ska ge mig något på Alla hjärtans dag. Det är inte hans grej och jag vet vad han känner för mig ändå. Men då vi handlade mat häromveckan råkade jag se lådan och "tipsade" lite "försynt" om att det där är ju jättgod choklad så en sån kunde man ge åt nån på vändagen. Han tyckte vi skulle köpa den direkt för annars skulle han varken minnas eller komma sig för.

Själv föll jag för reklamen i min mailbox som berättade att man fick göra fotoböcker till rabatterat pris till vändagen. På en kvart svepte jag ihop några foton av Noa, hans pappa och syskon till varsitt litet minialbum som de alla fick. Noa bläddrade så glatt så jag bestämde genast att jag måste göra en bok till åt honom med närmaste släkten och kanske också deras bilar.

Till frukosten skulle jag plocka fram en ljuslykta med hjärtan och fick med mig en hel drös med olika röda stakar. De lyste så stämningsfullt vid kvällsgröten. Blommorna är dock inte dagens fådda utan en billig rosbukett från matbutiken som är inne på sin andra vecka redan. Den har jag köpt helt själv för jag kan och är den som vill ha blommor ibland.


Så väldigt mycket mer har vi inte firat. Maten var helt vanlig men vi festade till det med fastlagswraps. Men det var mer för att barnen inte är här på fastlagstisdagen och den äldsta systern fyller år nästa vecka så det blev ett tredubbelt kalas. Och för att jag ville testa att baka wraps. Fast det där sista var lite ljug för jag testade redan förra veckan. Bilden nedan togs då. Men då fick de stora barnen inte smaka och så kunde vi ju inte ha det. Eller hur?

Inga kommentarer: