26 februari 2015

Skön rensning och glatt givande

Jag har äntligen kommit nån vart med Noas blivande rum. Blir ibland lite illamående av det faktum att de flesta redan ställer i ordning barnrummet innan barnet ens föds. Snart har vi en tvååring... Men å andra sidan fanns det inget ledigt rum för honom förrän han var ett halvår gammal och sen har det bara varit fullt upp med annat.

Nåja, förra veckan tog vi ett stort kliv framåt. Packade ihop flera påsar och lådor med udda lakan, gardiner och sånt och fyllde en hel plastsäck (och fick samtidigt lediga förvaringslådor till annat). Igår förde jag iväg två stora plastsäckar till en flyktingförläggning som glatt tog emot. Den ena säcken innehöll urvuxna tonårskläder och enstaka urvuxna babyplagg. Samtidigt slängde jag med en ask med diverse smycken. Hade sorterat ut alla som inte var värdefulla eller speciellt omtyckta eftersom jag ändå inte klarar av att använda smycken längre. Hade också fotat dem för att försöka sälja eller skänka bort dem via nån facebookloppissida. Men oj, vilken lättnad det var att bara stuva ner dem i säcken och bli av med dem utan att behöva anstränga mig desto mer.


Hoppas de gläder nån som kanske inte annars har så mycket glitter i sina liv...

Och det lustiga är att rensande föder mer lust att rensa. Jag stirrade in i mitt klädskåp och rafsade snabbt ihop fem tröjor som fick åka med. Också flera par skor som ändå inte blir använda. Nu vill jag plocka bort mer mer mer... :)

Fixade också ett annat litet problemområde häromveckan. Trodde att jag hade nån slags ordning i vårt medicinskåp. Hade städat och sorterat ganska nyligen. Men allt bygger på bra förvaring. Köpte nya lådor som hade lock och därmed kunde staplas och vilken skillnad det blev! Nu hittar man allt och kommer åt allt mycket lättare. Dessutom lätt att lägga tillbaka saker på rätt ställe. Heja mej liksom!


Såhär när jag ser före-bilden som dessutom helt saknar skärpa pga en kameramiss (svårt att fota en före-bild efteråt...) kan jag inte förstå hur jag kunde tro att det fanns nån slags ordning?! I bakre raden står två röda kexlådor i plast (o så käcka men det var vad jag hade just då). Längst fram till vänster ligger en fin medicinlåda i trä med glaslock. Annars väldigt trevlig men det visade sig att den var väldigt opraktisk eftersom facken är för smala för alla vanliga medicinlådor. Dessutom är hela lådan för låg för att man ska kunna ställa lådorna på högkant. Till höger en diverselåda (svart urdiskad köttlåda) där det visade sig att allt småningom hamnade för ingen visste var något skulle vara.


Så här blev det sen då. Fem små plastlådor gick åt. Ändå kastade jag flera förpackningar och lade innehållet i askarna. Inga mediciner men t ex finnrexinpåsar och sånt. I den krångliga trälådan fick olika typer av stödbandage och lösa plåster ligga.

Systemet är testat och godkänt eftersom vi har en förkyld i huset. Rätt låda plockas ut och in flera gånger om dan och det är lätt att hitta och hålla ordning också efteråt. Heja mig som sagt. :)

Inga kommentarer: