14 augusti 2010

Alla de stillsamma döda

Det är en fröjd att läsa en bokserie man trivs med och få följa huvudpersonens liv som en bihistoria. Anna Jansson skriver deckare, men det händer också en hel del i polisen Maria Werns liv. Under vår resa till Sverige läste jag snabbt ut boken nedan, som är den första i serien. Nu bestämde jag mig för att lyssna på bok nummer två fast jag hört den förr. Det är ändå ett tag sen. Sen ska jag ha en riktig Jansson-höst, eftersom jag har många olästa kvar som pocket.

Tror inte jag läser om de jag redan läst, men en cd-bok till tar jag omhörning på. Svart fjäril, som är den sjätte boken i serien var den allra första och jag minns inte alls vad som hände i Marias privatliv i den. Lustigt nog har jag minnesbilder till många cd-böcker jag hört. Den här lyssnade jag på på en alldeles speciell skogsväg där jag inte gått så många gånger.

Det är så skönt att få "lyssna på saga" emellanåt. Det ska jag göra nu! Marie Richardsson läser med sin vackra röst och det är +27 i skuggan. Ett glas isvatten bredvid, bikinin på och UT! Snart är hösten här...

Inga kommentarer: