10 februari 2011

När allt blir fel


Idag har det varit en riktig pestdag. Det började redan på morgonen. Temperaturen visade -23 då vi steg upp, men hann sjunka till -25... Jag körde iväg till jobbet i en kall och stel bil, ensam eftersom jag troligen skulle stanna längre än kollegorna, eftersom jag skulle ha hand om skolinskrivningen.

Efter 1 km märkte jag att bensinlampan lyste. Just det, den tändes igår, men då hade jag sån huvudvärk så jag orkade inte tanka. Visste inte då heller att jag skulle köra till jobbet idag. Jag stannade vid vägkanten för att kolla om jag hade plånboken med mig. Självklart inte. Ringde K som var på väg hem efter att ha skjutsat dottern till skolan i stan. Han var så pass nära så det var snabbare att möta honom vid bensinstationen än att köra hem.

Vid jobbet hade jag svårt att hitta en parkeringsplats där a) låset till motorvärmaren inte var fruset och b) de andra hade parkerat så att sladden nådde fram. Jag fick flytta bilen. Skyndade iväg eftersom jag vid det här laget var lite sen. Märkte då jag var nästan inne att jag tappat ena handsken vid bilen, lång och kall väg tillbaka för att hämta den.

Sen kom morgonillamåendet. Det beror inte på att jag skulle vara gravid, det skulle vara ett "trevligt" illamående. Nu är det bara det att min mage inte tycks gilla frukost, men jag äter ändå hellre hemma än på jobbet.

Sen märkte jag att jag skruvat på locket på vattenflaskan snett. Nedre kanten av en massa grejer var blöta, kalendern, en egen bok, en bibbabok, flera häften... Suck.

Sen var det diverse andra otrevligheter under dagens lopp. Men också glädjeämnen. Skolinskrivningen var snabbare avklarad än vi hade trott, det är ju svårt att veta när alla kommer. Jag var klar 40 minuter före utsatt tid och hade alltså hunnit samåka. Däremot märkte jag att det hade varit en lång och tung dag, jag hade inget närminne alls och fick fråga samma saker en gång till för att få dem rätt.

På väg hem var jag så trött och nere så jag bestämde mig för tröstgodis. Stod och valde en stund och funderade på den säkra klassikern Pantteri. Jag blev förvånad att det fanns två olika lådor, en med svart kant och en med röd. Jag tittade på båda och såg att den med röd kant var den nya "shots", inte alls lika goda som originalet. Jag lade tillbaka båda och tittade lite till. Tog sen en påse ur den svarta lådan och betalade. I bilen, då jag öppnat påsen, märkte jag att jag i alla fall hade fått en med röd kant. Förmodligen den enda som hamnat fel. Elakt att göra påsar så lika!

2 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

En fråga: Vad är skolinskrivning???

Önskar dig en mycket bättre dag idag!

Fru Tallund sa...

Vi har en speciell dag då nästa års ettor kommer och "anmäler sig".