27 juni 2011

Håpas du trifs bra i fengelset


Har igen varit usel på att uppdatera, men jag är ju ingen tonåring heller :) Midsommaren kom och gick och skiljde väl inte ut så mycket från en vanlig helg, förutom midsommarstången då. Familj och släkt, god mat, lugnt och skönt, halvkasst väder, men bättre än utlovat.

Jag hann läsa en hel bok på tre dagar, det känns som om det är länge sen det hände. Susanna Alakoskis "Håpas du trifs bra i fengelset". Nästan lika jobbig historia som "Svinalängorna", men rolig och lätt att läsa på grund av det speciella språket. Svinalängorna lyssnade jag på, så där hann jag inte få samma känsla. Har dessutom läst de sista novellerna i "Pappersväggar" av John Ajvide Lindqvist. Kan bara konstatera att skräck inte är min genre. Men hans två första gillade jag. ("Låt den rätte komma in" och "Hanteringen av odöda").

"Håpas..." skänks för övrigt bort till första som vill ha den. Trots det jobbiga temat är det en viktig bok att läsa. Drogproblem finns säkert närmare än man tror...

3 kommentarer:

maria sa...

tänk vad olika, jag tyckte den var helt ändlöst tråkig och slutade efter kanske 50 sidor, mycket pga att jag inte alls gillade språket :)

Fru Tallund sa...

Tja, det var ingen storfavorit precis. Men jag tyckte som sagt om språket, åtminstone på vissa ställen, ibland var det bara konstigt.

Wilivi sa...

Jag tyckte att det var en bra bok, men jag tyckte också att språket var lite jobbigt. Det kändes som om det skulle föreställa någons tankespråk, men istället blev det bara konstlat.