25 februari 2013

Chokladkaka på tre minuter!


Plötsligt läser jag om brownie in a mug överallt på nätet. Igår sökte jag fram ett recept (hittar inte samma längre så jag kan länka) och testade. Det var överraskande gott, speciellt med bra tillbehör... :)

I en mugg rör man ihop 2 msk olja och 2 msk vatten, blanda i en nypa salt, 1/2 tsk vaniljsocker, 4 msk vetemjöl, 2 msk kakao och 4 msk socker. Rör ihop till en jämn smet. Grädda i mikron på full effekt i 1,5 minut. Jag serverade med en klick glass och några salta jordnötter. Gott gott och supersnabbt! Dessutom en fördel att göra EN portion så att man inte sen tar "en kaka till" av ren snålhet... :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

ser lite farligt ut... eller som den gode Obelix säger: "farligt, farligt men härligt, härligt" :)

Fru Tallund sa...

Det beror lite på hur man ser det. Man gör ju faktiskt en portion i gången och tröskeln att göra en till är ganska hög. Skulle jag baka en hel kladdkaka skulle jag lätt falla för frestelsen att ta en bit till. ;)