14 maj 2014

Bajsmorgon

Vaknade jättetrött med svidande ögon och huvudvärk. Måste absolut komma mig i säng tidigare! Sen började dagen med byte av blöja som visade sig innehålla mer än det vanliga nattkisset. En tung blöja som gled pladask ner på golvet. Enligt smörgåsprincipen upp och ner. Det blev en hel del tvätt, skötbordsunderlägget, handduken samt både barnets och mammans pyjamas. Samt golvtvätt förstås. Men frid och fröjd. Sånt händer och tas om hand. Efter frukost lyckades barnet dra ner en blomkruka över sig (se bild fotad av elak mamma), jord i både ögon och öron och en dusch behövdes trots att han just hunnit bli påklädd.

Vi kom oss ut på promenad i pinande iskall vind. Så pass hård att den blåser ner plaststolar från altanen. Jag lyssnade på podradio och hade det ändå ganska bra. Den trötta sonen somnade rätt fort. I radion avtackades två gäster och sen började samma sjok med dessa två gäster igen?! Det tog halva hemvägen att spola vidare till nytt material. Hemma på gården skulle jag förbereda en sänginbärning genom att ta bort spännremmarna och eventuellt lyfta ut nån låda. Jag kunde inte. Puh.

Gick in för att blogga istället. Åt några bitar choklad. Sonen vaknade efter tio minuter i stillastående vagn och jag fick klä på mig igen och ge mig ut i blåsten. Nu hoppas jag på åtminstone en halvtimmes paus så att jag också får lägga mig och blunda lite.

På plussidan: svällande tulpanknoppar i rabatten, solen skiner, god choklad av en av gårdagens gäster och framförallt att vår son är alldeles alldeles underbar trots att han ställer till med både det ena och det andra. Det är ändå en sådan njutning att få umgås med honom!

Innan jag ens hunnit publicera detta har klockan hunnit bli halv fem. Dagen har fyllts av smärre motgångar och förargelser samt en gnällig och kinkig son som matvägrar som vanligt och äntligen somnade klockan fyra. Pust. Nu kan morgondagen bara bli bättre!

Inga kommentarer: