24 september 2014

Att läsa e-tidning


För en dryg månad sedan gick vår helårsprenumeration på Vasabladet ut och vi beslöt att testa att läsa e-tidning istället, delvis som ett sätt att spara pengar. Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad men det var det.

Det som förvånade mig först var att jag började läsa nästan allt i tidningen jämfört med att tidigare ha skummat vid frukostbordet. Ett tag var tidningen i två delar nästan alla dagar så då var det enkelt att dela och byta men med tabloidformatet kom bara en del så då läste jag ännu snabbare för att kunna ge vidare och det jag eventuellt hade tänkt läsa senare blev inte alltid av.

Men i min egen platta blev tidningen alltså bara min och jag kunde fortsätta där jag slutat senast. Så jag har läst lite här och där under dagen. Men inte vet jag om jag har känt mig mer insatt för det, så nu har jag börjat skumläsa igen. Lite mer á jour är jag väl förhoppningsvis.

En fördel är att vi har kunnat få vår dagstidning både vid sommarstugan och på resa. Men till exempel under vår fjällvandring (mer om den senare hoppas jag) fanns det inte mycket tid till läsning så jag hade flera dagars tidningar att läsa ikapp. Men det har man ju med papperstidningar hemma i lådan efter en resa också.

Igår kväll kom jag på att jag inte hade laddat ner dagens tidning ännu eftersom jag hade mycket kvar av söndagens tidning att läsa. Laddade ner den vid midnatt och skummade igenom hela. Känns lite töntigt att läsa dagens tidning när dagen är slut. Och nu har jag kvar av både söndagens, tisdagens och onsdagens tidning. 

En nackdel som hindrar mig från att läsa fast jag skulle hinna och vilja är ju att tidningen är "batteridriven". Ibland är plattan på laddning. Men det är smällar man får ta. Men jag får se till att det inte blir nån stressfaktor. Det ska ju inte vara stressigt att läsa tidningen. Förstår inte riktigt varför jag nu plötsligt läser/vill läsa mer än jag gjort förut.

Ännu en positiv grej jag haft nytta av ibland är att jag kan skärmdumpa och spara en annons eller en notis om nåt evenemang. Tidigare har jag ibland rivit ut nån liten lapp som sen försvunnit eller lämnat och skräpa nånstans.

Surfplattan är bara 7 tum men ligger bra i handen. Jag som inte har nån supersyn kan inte läsa en sida i "naturlig storlek" men det går att zooma in väldigt mycket. Här nedan är det förstås onödigt mycket inzoomat men jag har märkt att det är en sak som får mig mer fokuserad när jag läser. Med en vanlig tidning hoppar mina nyfikna ögon mellan olika rubriker, artiklar och bilder. Kanske därför jag orkar läsa mer nu eftersom jag är mer koncentrerad.

Samma förstasida som ovan men med inzoomad notis

1 kommentar:

Anna-Lena sa...

Vad roligt att läsa en "recension" av vår e-tidning! :-)