3 september 2014

Egen tacokrydda



Förra veckan gjorde jag tacolåda. Det var ett tag sen. Gott och enkelt och bara lite kolhydrater om man nångång vill minska på dem. Perioden i våras då vi nästan helt körde med LCHF är över men ändå försöker vi hålla borta kolhydraterna ibland.

Idag testade jag att göra egen tacokrydda med hjälp av det här receptet. Jag brukar tycka att den köpta tacokryddan är för salt och har en konstig bismak av tillsatsämnen. Min kryddblandning smakade inte exakt som den köpta men den var god ändå. Och smakade mer naturligt.

Skriver in receptet här (med mina små förändringar) ifall länken nån gång slutar fungera.

Blanda ihop:

  • 1,5 tsk salt
  • 2 tsk chilipulver (jag hade nån märklig "turistkrydda" från Turkiet som inte smakade så mycket)
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk vitlökspulver (den tog jag från en kryddkvarn så det var inte pulver direkt)
  • 1 tsk lökpulver
  • 1 tsk spiskummin
  • 2 krm cayennepeppar (blev nästan för mycket?)
  • 2 tsk torkad oregano

Den här mängden var lagom till 800 g köttfärs. I min smak var den aningen för stark men mannen var nöjd med den. Kanske hade jag känt mer nyanserad smak om jag inte hade varit så täppt i näsan....

Inga kommentarer: