13 februari 2010

Första brödet

Receptet hittade jag i Annika Sjöös blogg. För enkelhetens skull skriver jag in det också här. Jag tycker ibland att jag mår dåligt om jag äter för mycket bröd och mjöl. Därför ville jag testa det här. Det innehåller inget mjöl alls och är alltså helt glutenfritt, dessutom inget sött alls. Jag har inte ännu ätit en riktig smörgås utan bara smakat på brödet som ljummet med lite smör på.

Tja. Det är ju inte samma sak som bröd, men kanske med gott pålägg funkar det. Speciellt om alternativet är att aldrig äta bröd. Nu kommer jag väl aldrig att hålla så hårt på det, men nån gång kan det ju vara bra att "mjölpausa" och då kan ju det här vara ett alternativ. Förutom att det är mjölfritt är det dessutom proteinrikt då det innehåller både ägg och grynost.

Svårt var det i alla fall inte, däremot måste man skaffa hem en del som man kanske inte alltid har i skåpet.

Blanda ihop:
6 ägg
4 dl linfrön *
1 dl sesamfrön *
100 g hackade mandlar *
1 dl torkade aprikoser
50 g kruskakli (=krossade psylliumfrön)
2 tsk bakpulver
1 1/2 msk brödkrydda (jag tog hälften anis och hälften fänkål)
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g grynost (keso)

* Jag använde en del hela linfrön och en del krossade, hade inga sesamfrön så jag tog kokosflingor :). Rensade skåpet och tog mandelspån, kanske inte det bästa, men det gick.


Inga kommentarer: