13 februari 2010

Mera normalt bröd

Jag testade också ett annat som visade sig vara både lättbakat och gott. Det blir nog fler såna här! Inga konstigheter heller så jag tror också att det går hem hos barnen :) Receptet kommer från Matklubben.

3 dl havregryn (gärna fiber)
3 dl rågflingor
1 dl vetekli eller kruskakli *
50 g smör eller margarin
6 dl kokande vatten

50 g jäst
2 dl vatten
1 msk salt
½ dl sirap
ca 12 dl bakvetemjöl special, rågsikt eller lantbrödsmjöl **

* Jag använde en ny produkt som heter bakningskli, det innehåller alla fyra sädesslagen och dessutom linfrön, morot och plommon (!)

** Jag tog semlemjöl och blandade bara 7 dl i degen före jäsning. Sen knådade jag in 4 dl till, alltså totalt 11 dl.

Gör så här:

Mät upp grynen, kli och smör i en bakbunke. Koka upp vattnet och häll det över blandningen. Rör om och låt svalna tills det är fingervarmt, ca 30 minuter.

Smula ner jäst i en annan bunke. Värm vattnet (2 dl) fingervarmt och häll det över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Häll i salt och sirap. Tillsätt den avsvalnade grynblandningen och sedan mjölet lite i taget. Beroende på mjölsort och hur man mäter kan mängden behöva regleras. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 1 timme.


Ta upp degen och knåda den smidig. Smörj en långpanna. Kavla ut degen lika stor som pannan och lägg i den. Jag var lite lat och knådade degen i bunken. Sen stjälpte jag bara ut i formen och plattade ut lite. Det gick alldeles utmärkt och sparade både disk och bänkskurning :). Skär rutor med en vass kniv, gärna insmord med lite olja för att det ska vara enklare att skära. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter. Grädda brödet i 225 grader varm ugn i ca 15- 20 minuter. Lägg över på galler och låt svalna under duk. Tips: Baka brödet i en mindre långpanna, för att få brödet högre. Jag bakade i en stor teflonform 35x 25 cm. ´










Inga kommentarer: