14 juni 2012

Perrellis testtabell



Jag har köpt boken Kan jag kan du av Charlotte Perrelli (och hennes personliga tränare Jesper Björck). Har bara hunnit bläddra ännu, men där fanns ett test som jag utförde igår och idag. Det innehåller vägning och mätning samt test för rörlighet, styrka och kondition.

Det kan vara bra och roligt att ha lite att jämföra med och sträva till att förbättra. Det där midjemåttet ska i alla fall minskas så fort som möjligt. Jag såg foton av mig själv idag och det var inte roligt. Visserligen satt jag ganska slappt nersjunken i en stol, men ändå. Dessutom har jag teaterkläder från ifjol som jag borde komma i. Har på känn att det ökat lite sen ifjol.

På bilden är en tabell jag gjort själv och förminskat lite för att få en tydligare bild. Den som vill kan använda den. Nu ska jag bara framåt, framåt, framåt. Inga mer bakslag, tack!

Jag har tänkt göra testet en gång i månaden och rapportera resultatet här. Jag är inte så modig så jag ger er några startsiffror, men skriver hur mycket det har ändrat. :)

Några förklaringar kanske behövs: Framåtböjning är helt enkelt att med raka ben böja sig framåt så långt det går. Når man inte golvet mäter man hur många cm det är kvar. Målet är hela handflatan i. Handgreppen är att haka i händerna i varann bakom ryggen, den ena uppifrån, den andra nerifrån. För mig skiljde det 8 cm mellan de olika vägarna! Djupt sitt är att sätta sig ner på huk med armarna rakt upp. Där måste man skriva nån slags beskrivning av vad man klarar om man inte klarar det helt. Jag fattade den inte riktigt innan jag testade, förstod inte vad det är för skillnad på var man har armarna, men det är det.

Jägarsitt betyder att man sitter mot en vägg, med benen i 90 graders vinkel. Resten borde väl vara ganska klart?

1 kommentar:

maria sa...

sv. tack! grejen är ju att jag ju inget proffs är eller försöka vara, och pointen är just den att andra ska få en lite bättre blick om vad jag upplevt (vet att mamma tex uppskattar filmsnuttarna mycket, hon bor i sverige). använder mig av windows live movie maker - inte alls svårt att använda, testa själv! lätt att sätta in foton, text, musik och videosnuttar, lätt att korta av snuttarna, flytta om, lägga på olika effekter osv. superkul, därför som jag snöat in på det :D