26 juni 2012

Sprängda gränser


Jag tränade på gymmet idag. Först sprang jag på löpbandet, ett program som jag inte vågat mig på förut. Jag jobbade med lutning på bandet, men ganska korta snuttar så det var genomförbart, men ändå svettigt. Jag började med 3% lutning och 7 km/h i två minuter, sen tog jag bort lutningen och joggade en minut till. (7 km/h är den lägsta hastigheten som jag springer, kan nästan gå ännu.) Sen ökade jag till 4% och 8 km/h, samma "vilominut" utan lutning, 5% och 9 km/h, och till slut 6% 8 km/h. Eftersom jag sprang med lutning i två minuter och vilade en minut blev det sammanlagt 12 minuter. Ganska lagom som uppvärmning.

Sommartid då jag kan springa ute vill jag inte slösa gymtid på att springa långt, men sällan springer jag långt på löpband heller. Det är lite trist. Men kanske jag lyckas med det i höst/vinter om jag fortsätter ha så här bra löparsommar.

Sen gick jag över till maskinerna. Jag har antecknat vilka vikter jag använder på varje maskin och har varit lite irriterad på mig själv då jag inte höjt så mycket som jag velat. Jag gör alltid 3x12 repetitioner. I den första tyckte jag det var lätt när jag gjorde de sista repetitionerna på det första setet. Det brukar vara ett tecken på att det går att öka vikten så då gjorde jag. Det gick ganska bra. Jag orkade inte 12 i följd, men jag gjorde i alla fall alla de återstående 24 med ny vikt, men med flera pauser.

När jag sen gick vidare till nästa maskin tänkte jag att jag kanske inte ska utgå ifrån att jag ska ha samma utan push the limits och utmana mig själv. Så på alla maskiner höjde jag med 2,5 kg (det är följande steg på de flesta). Och vilken fröjd det blev: På sex av nio maskinerna jag använde klarade jag av att göra alla 3x12 med den nya vikten. Jisses! På de andra tre klarade jag av i alla fall några repetitioner så det är inte omöjligt.

Vad lär man sig av detta: Jo, man ska utmana sig själv lite oftare. Inte bara köra på i det gamla vanliga och tro att man inte kan bättre. Det här gäller säkert på många områden. Lite grann blev jag dessutom pushad av det min man helt spontant sa igår: "Vad snygga armar du har fått!" :)


Inga kommentarer: