9 september 2012

Den amerikanska paradoxen

Hittade just en Hjärnkoll-sida som jag nog kommer att återvända till!
Jag håller på och läser boken "Hjärnkoll på vikten" av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Det går ganska långsamt eftersom jag har lånat den som e-bok. Jag tycker att jag stirrar på en datorskärm alldeles tillräckligt redan...

Idag läste jag en intressant sak, som talar för den mat jag ofta försöker äta. Jag är ingen "ellceehååeffare" som min svåger försökte kalla mig igår (LCHF=low carb high fat), men jag försöker att inte vara fettskrämd och håller ner på kolhydrater då jag kan.

I boken läste jag just om den amerikanska paradoxen och det var så intressant så jag vill skriva det här.
År 1997 publicerades en studie som visade att andelen överviktiga amerikaner hade ökat med 30 % under samma period som kaloriintaget hade minskat med 4 % och fettkomsumtionen gått ner med 11 %. Konsumtionen av lättprodukter hade däremot ökat rejält under samma period.
Boken är ganska tröstande på det sättet att det känns som om det inte är "bara mitt fel" att jag äter fel och blir tjock. Vår hjärna är föråldrad och inställd på att hamstra och lägga på lager då jag hittar lite mer mat. Problemet är bara att hungersnöden aldrig kommer... Det och mycket annat i boken ger nya tankar och idéer. Där påminns också om vikten av att sova ordentligt. Hmmmm.....

Men nu kanske jag får hjälp med mat- och sovvanor och framförallt med att lägga upp en regelbunden träning då Moveprojektet startar imorgon. För även om jag tjoar och tjimmar över avklarad träning här ganska ofta är den långt ifrån regelbunden. Det märks speciellt nu då jobbet börjat igen och de lediga timmarna är få.

Inga kommentarer: