29 mars 2012

Fastefrågor

Jag fick endel frågor om fastan på facebook och tänkte att det är lättare att skriva svaren här. Då kan jag också länka och lägga in bilder på samma gång.

  • Ska du bara dricka? En vecka? 
Ja. Jag har inte provat nån annan form av fasta än att bara dricka. Jag kan tänka mig att det blir knepigare i magen om man äter något, t ex frukt och grönsaker. Jag märker redan nu vilken aktivitet det är i magen då jag ätit bara sånt i tre dagar (nedtrappningen). Jag siktar på en vecka. Jag tycker det är lagom. Man brukar säga att de första tre dagarna är lite jobbiga, därför känns det helt dumt att fasta bara tre dagar. Det finns också fastepaket för fem dagar, men fortfarande har man ju fler "dåliga" än bra dagar.

Jag väljer också att starta fastan en fredag så kan jag ta det lite lugnt de första dagarna. Jag ska förstås jobba imorgon, men det ska nog gå.

  • Hur passar fastan ihop med ett fysiskt jobb där man rör på sig och flänger runt?
Mitt jobb är ju inte det tyngsta som finns, men visst rör jag ju på mig. Jag måste ju framförallt vara skärpt i huvudet. :) Det är klart att man inte är på topp när man fastar, men jag tycker inte heller att jag är "mitt sämsta". Jag är nog tröttare och mer "borta" då jag är förkyld till exempel. Det rekommenderas också att man rör på sig dagligen, kanske inte det tyngsta gympasset, men både promenader och yoga är bra. Har nog läst om såna som tränat hårt också, man måste väl lyssna på sin egen kropp 

  • Skulle inte direkt vara kul att svimma av lågt blodsocker, då man är på jobbet.
Det där kan säkert vara individuellt. Endel säger "det där skulle jag aldrig klara" och det kan säkert stämma. Jag har bekanta som inte kan missa en mattid utan att bli nästan i panik. Då ska man kanske inte fasta heller. Jag har inte varit hungrig då jag fastat annat än då det snart varit dags för mat och det är jag ju annars också ibland. Jag har i alla fall inte varit svimfärdig. Jo, faktiskt en gång var jag yr. Men inte hungrig. Kom fram till att det var saltbrist och drack buljong och då gick det över.

  • Brukar du bli dålig då du börjar?
Jag hade en fruktansvärd huvudvärk då jag lämnade bort (en del av) kaffet första nedtrappningsdagen, ännu i morse (dag 3) kände jag av den, men nu är det okej. Känns skönt att ha brutit abstinensen innan fastan börjar.

Kvällen innan fastan ska man egentligen ta glaubersalt. Det finns med i färdiga fastepaket. Hittills har jag alltid gjort det, men det är vidrigt! I länken står det att man ska använda 1-2 teskedar i ett glas vatten för naturlig laxering. Inför fastan ska man ju helst tömma tarmen, så mängden i lådan är kanske 0,5 dl. Man kan ju blanda ut det i mer vatten förstås, men då är det ju en större mängd som ska drickas också, så jag brukar blanda det så starkt jag tål. Det smakar helt enkelt supersalt vatten, det känns som nåt man inte ska dricka och det ger kväljningar och spyreflexer. Men det tömmer tarmen....  Jag är ärlig nu eftersom folk frågar ;)

Denna gång har jag använt fructolaxkuber, första kvällarna en halv kub och nu de sista två kvällarna en hel. De smakar gott, som den torkade frukt de är gjorda av. Magen har "jobbat" mer än vanligt, men inte på ett jobbigt sätt. Dessutom har jag ätit torkad frukt och frukterna och grönsakerna har också gjort sitt. Några morgnar tog jag också en tesked linfrön som stått i ett glas vatten över natten (försökte sila ut fröna då jag drack), men sen glömde jag att ställa i ordning dem. 

Just det här att magen arbetar på gör ju att man känner av det, men jag har sannerligen haft värre magknip i andra sammanhang, det är inte nåt jag går omkring och lider av.


  • Varifrån har du skaffat dina safter?  Vilka märken har du på de olika dryckerna? Är främst intresserad av de som smakar gott.   
Tidigare har jag köpt ett sjudagars paket i olika hälsokostaffärer. Ofta har jag fått byta ut saftsorter mot såna jag gillar bättre. Det finns en som heter Breuss som jag inte alls tyckt om. Kanske det är rättikan? Den är besk och stark i alla fall. Det som är fördelen med att köpa paketet är att man får allt vad man behöver, också tarmsköljningspåse, teer och glaubersaltet om man vill ha det efter min beskrivning. ;)

Den här gången beställde jag mina drycker på nätet, även om det kändes lite knasigt att få åtta glasflaskor hemskickade. De var välpackade i en massa pappersludd som var bra att få upp eld i spisen med. Jag tror de är billigare där än i affär. Annars finns ju fastedrycker också i vanliga mataffärer.

På tal om smaka gott har jag beställt två konstiga sorter: surkål och rotselleri. Hur tänkte jag då, liksom? Antagligen var det för att det talas om ämnesomsätting och sellerin ska dessutom vara extra bra vid fasta eftersom de är vätskedrivande. Jag får väl prova. Man måste ju inte ta ett helt glas i gången heller utan kan ta fler sorter. Druvsaft till efterrätt?

Det märke jag använder är Biotta, har aldrig testat nåt annat tror jag. Jag är ju en sån som tycker om grönsaker och frukter så jag har inget emot dem. Den som inte är så grönsakig av sig kan ändå klara sig på andra sorter. Två morgnar har jag druckit den här som är blandade frukter och grönsaker (päron, morto, ananas, vasslepulver, rödbeta och citrusaftkoncentrat). Det är ju lite lustigt med tanke på att en apelsin är den mest framträdande på bilden. Den smakar mer frukt en grönsaker. Har inte ens fattat att det finns rödbeta. Själv tycker jag ren morotssaft är helt okej, men så gillar jag morötter också. Tomatjuice har jag svårt för så den byter jag bort om den finns med.

Förutom juice ska man också dricka te. Det brukar finnas två sorter i fastelådorna. På morgonen och förmiddagen kan man dricka gullriste, men det rekommenderas inte senare, eftersom det är urindrivande. När jag valde själv tog jag det här som mitt andra te. Det är gjort av blad från nässlor, mynta, kamomill, rödbeta, jordgubbe (!) och maskros samt rödklöverblommor och rötter från krussyra och tistel (hej Ior!). Det är faktiskt ett gott te.

Den sista "rätten" är buljong. Jag brukar använda Vogels lättsaltade grönsaksbuljong. Det är oftast den som finns i lådorna också. En gång hade jag en helt utan salt och den var inte alls god.

Gemensamt för alla drycker är att de är ekologiska och sockerfria (inget tillsatt socker i safterna, de innehåller förstås frukternas eget socker). Biotta har en del sötade safter också. Sen dricker jag som sagt inget kaffe heller, men det kanske man skulle kunna? Självklart kan man inte dricka alkohol heller, jag skulle förmodligen stjälpa av att känna lukten...

Puh, det blev en lång utredning. Om nån har fler frågor får ni gärna ställa dem, här eller på fejan. Jag har som sagt inte börjat fasta än så jag återkommer med fler rapporter längre fram.

Här finns ett ganska tydligt schema över hur en fasta kan se ut. Jag kommer nog inte att dricka exakt de mängderna, vill nog ha varm buljong till lunch åtminstone. Tycker också att det är större mängder än jag brukar dricka. Jag använder inte heller vanlig apelsinjuice eftersom jag vill ha det så rent som möjligt.

Inga kommentarer: