17 mars 2012

Nytt träningsprogram 10-1

I torsdags planerade jag ett nytt 10-1 träningsprogram. Jag har läst mycket om burpees så det ville jag ha med. Sen lade jag till tre andra övningar. Efteråt insåg jag att en av den, knäböj, var ganska lik en halv burpee. Dessutom gjorde jag burpees helt fel, jag hade fått för mig att man skall ner till liggande så jag brakade ner och kravlade upp, typ. Det var ingen superbra övning, men alla rörelser är väl hemåt. :) Att jag dessutom just hade ätit en halv pizza gjorde ju inte saken bättre precis....

Min omskakande variant av burpees höjde dock pulsen rejält och jag blev svettig. Eftersom jag gjorde det så omständigt (och dessutom nu hade fyra övningar) tog hela programmet över 20 minuter. Det är ganska lång tid eftersom jag inte pausade en sekund. Och syftet med mina 10-1 träningspass var ju att göra nåt snabbt så att det verkligen inte finns några ursäkter.

Idag gjorde jag om programmet lite. Jag tittade lite noggrannare på hur man gör en burpee och använde nybörjarvarianten härifrån.



Den mer avancerade varianten innebär en armhävning på slutet, det var kanske det jag sett då jag fått för mig att man skulle ner i liggande -jag smällde alltså ner så jag hade hakan i mattan :) Sen när jag blir starkare (och lättare) ska jag göra den maxade varianten.

HÄR är en smidig kille som får det att se så lätt ut.

Dagens andra övning var för övre ryggen och skulderbladen, så här.


Ligg på mage, lyft upp bröstkorgen och dra armarna bakåt. Så småningom kommer jag kanske att lägga till vikter, har smidiga handledstyngder på 1 kg som inte är i vägen så mycket. 

Övning nr 3 är nåt jag kallar hundspark, kanske den inte alls heter så (vilken hund sparkar på det sättet?). Det finns i alla fall en övning som heter kissande hunden, men då lyfter man benet åt sidan.


I den här övningen lyfter jag upp benet och drar det sen in under magen, mot hakan, alltså inte bara ner till utgångspositionen som på bilden. Här gjorde jag 10, 9, 8 osv repetitioner per ben. Så egentligen blev det ju 20, 18, 16.... Den här övningen tar på rumpan, kanske nån benmuskel också? Jag hade raka armar, inte som på bilden.

Till sist gjorde jag höftlyft på boll. Den övningen tar på rumpa, ben, mage och rygg... tror jag.... Huvudsaken är väl att det tar nånstans! :)


I förrgår gjorde jag den här övningen med fötterna på en låg pall. Med bollen blev det lite svårare eftersom man får hålla balansen lite också. Alla/många övningar med boll tränar sånadär små inre muskler också.

Jag skriver som om jag skulle veta nåt, kanske jag har fel i nåt, men huvudsaken är väl att jag gör nåt och det känns i alla fall i rumpan att jag tränat. Med det här passet fick jag tiden 16.07 trots att jag hade en snytpaus och möblerade om lite. Så man kan väl säga att det tar ungefär en kvart.

Jag kom fram till att det där med tiden är inte så viktigt. Jag ska inte ta tid varje gång, för då finns det risk för att jag stressar igenom övningarna och gör dem halvdant. Den enda jag kan öka farten på här är väl burpees (är det inte ett konstigt ord?!). Däremot kommer jag förhoppningsvis att märka att övningarna känns lättare efter en tid och att jag kanske vill börja lägga till vikter.

Jag måste ännu en gång säga att 10-1 konceptet är fantastiskt. Rent matematiskt... När man har kommit så långt att man ska göra 5 repetitioner av allt (och på sätt och vis är halvvägs) har man bara 15 repetitioner kvar (1+2+3+4+5) och har gjort 40 (6+7+8+9+10)!! Och när man tycker att man gör på gränsen av vad man klarar av får man trösta sig med att det hela tiden blir lättare. Och det att man byter övning så ofta gör också att man orkar hålla på i ett sträck utan pauser. Jag tror det är bra att hålla pulsen hög, ha igång flåset genom hela träningen. Sen en annan dag kan man ta en annan lugnare träning. :)

Yey! Det känns verkligen som om jag är på gång nu och det behövs verkligen!!!! Och en kvart om dagen borde jag ju hitta både tid och inspiration till!

2 kommentarer:

maria sa...

än en gång, du är duktig du. önskar jag hittade plin att komma igång med något liknande. skulle verkligen behöva det. men då tröskeln alltid känns för hög! när jag väl kommer mig till gymmet el till simhallen el sätter igång med någon tråkig hemsyssla så går det av bara farten, men det där att sätta igång, börja på, det är alltid så himla svårt!

Fru Tallund sa...

Det är därför tio-ett med bara 3-4 övningar är så lätt. Inget att plocka fram (nåja denna gång matta och boll), förra gången tränade jag på hallmattan med det var så mycket smågrus där...

Och så går det ju så fort, men man har ändå gjort NÅT.