21 oktober 2012

Bubbel i burken

Förra söndagen startade jag en surdeg. Jag följde det här receptet, men läste det inte tillräckligt noga. 


När jag matat degen i tre dagar trodde jag att jag skulle få börja baka, men nej, då skulle den stå i ytterligare minst två dagar.


Först på lördag eftermiddag hann jag börja baka degen. Man skulle röra i mer mjöl bara och sen låta den jäsa. Absolut ingenting hände. Kändes ganska logiskt då jag varken tillfört värme (varmt vatten?) eller jäst. Jag stjälpte upp degen och knådade igenom den. Lade till 1,5 dl ljummet vatten, en matsked torrjäst och mera mjöl och lät den ligga. Den verkade inte så mycket mer jäst senare heller. Det var nervöst! Å andra sidan kom jag på att rågsurbröd inte är direkt fluffigt heller. Jag bakade ut små tunna rågkakor och det kändes genast bättre.


Sen var det lite jobbig gräddning kvar. Först 15 minuter i 250 grader och  sen en halvtimme i 200 grader. Jag hade tre plåtar.... Jag gräddade alla i varsin kvart och sen alla tillsammans. Det blev rätt bra till slut, några var aningen kladdiga inuti, men okej.



Det blev ett riktigt bra lass till slut. Observera hjärtat som jag och mannen delade på. :) Förutom all råg (använde både vanligt och grovt) lade jag till lite solrosfrön, vilket syns på den nedre bilden. En sak som jag knappast hade tänkt på om jag inte hade läst det i ett annat recept är att det är bra att dela alla bröden medan de är varma och mjuka. Alla man köper är ju också färdigdelade.


Inga kommentarer: