2 september 2013

Yoga? Yeeah...


När jag var gravid var jag sugen på att träna gravidyoga, men jag hittade ingen grupp som passade. Då började jag leta efter dvd-filmer på nätet och hittade de två ovanstående på cdon. Jag minns inte om båda fanns på den finska sidan, men de fanns i alla fall i Sverige och var billigare än här. Jag bad min svenska syster beställa och fick dem till påsk. Med gravidyogafilmen hann jag göra andningsövningarna EN gång. Jag födde som bekant i början av juli.... Kom mig bara inte för.

Mammayogan är uppdelad i två delar (plus två delar med andning och en del med avslappning). Den första delen är träning direkt efter förlossningen och sex veckor framåt. Det passet har jag faktiskt gjort två gånger. Heja mej! Det var ett skönt pass med mycket fokus på bäckenbottenträning. Lite lite styrka också, men bara precis vad jag klarade av.

Idag vågade jag mig på passet från sex veckor och framåt. Har de senaste dagarna haft smärtor i ena höften och ljumsken, har t o m haft svårt att gå emellanåt, så jag tyckte jag behövde träna lite för att bli rörligare och kanske bli av med smärtan. Nu fick jag verkligen känna på hur styv och otränad jag är. Kände mig som en stel och styv gammal tant. Det gjorde ju inte saken bättre att instruktören och hennes "elev" på filmen var jättesmidiga. Jag hann inte göra programmet till slut men det var kanske bra...

I ett skede skulle man göra plogen, som en baklängeskullerbytta där man stannar med benen bakom huvudet och tårna i golvet. Jag hann inte se hur de gjorde på filmen. Antar att de bara lyfte benen långsamt och förde dem bakom huvudet i en mjuk rörelse. Yogiskt liksom. Jag fick ta fart från sittande och kasta benen bakåt med mer viljestyrka än muskelkraft och smidighet. Väl där var det svårt att se tv:n så jag frågade mannen vad hon gör med händerna. Höll hon dem som på bilden (så ska man tydligen göra) eller stöttade hon ryggen för att inte komma ur stämning, jag menar ställning... Mannen upplyste mig om att hon höll i tårna.

Jag började gapskratta och sen var det kört med träning för min del. Nu när jag ser på bilden här nedanför inser jag att jag inte hade ryggen sådär lodrät. Jag slängde nog iväg benen så att magen landade i ansiktet typ. Så det var oändligt långt till tårna.

Men jag kommer igen. Det känns som om jag har oändligt långt kvar tills jag kan göra något. Jag har inte ont nånstans (utom den där höften då) men är bara så otroligt styv. Kanske kraftlös också? Har inte testat så mycket muskler ännu, annat än att jag bollar omkring sexkilossonen dagarna i ända. Så kanske inte svag då, men styv. Funderar på att söka mig till simhallen och låta vattnet bära mig och göra mig smidigare som på gravidvattengympan i våras för drygt 10 kg sen. Det funkade ju då.

Plogen. Bild från I Form.

Inga kommentarer: